Miss Austen

Recensie Miss Austen door Jolanda Kalkman:
Het verhaal van de zus van Jane Austen

Kintbury, 1840
Cassandra Austen is teruggekeerd naar de pastorie in Kintbury. Ze wist dat ze niet echt welkom was. Een alleenstaande vrouw diende niet langer te leven dan ze tot nut was. Maar ze wist dat ze er heen moest gaan. Al 45 jaar was de pastorie een baken in het leven van Cassandra geweest. Maar nu eerwaarde Fulwar Craven Fowles overleden was, wist ze dat ze zo spoedig mogelijk ernaar toe moest gaan. Ze schrok dan ook toen ze zag dat er al veel ingepakt was. Als ze nu maar niet te laat was gekomen om weg te halen waarvoor ze kwam. De brieven vol intieme geheimen die zij en haar zus Jane naar deze pastorie geschreven hadden. Ze was vastbesloten in de tijd die haar restte alles wat Jane’s reputatie kon schaden op te sporen en te vernietigen. Het was gewoon van levensbelang dat die brieven niet in verkeerde handen vielen.

Uit de familiegeschiedenis van de familie Austen blijkt, dat Cassandra Austen in haar laatste levensjaren de correspondentie tussen haar en haar zus Jane heeft doorgenomen. Alle brieven die ze openhartig en vertrouwelijk vond, zeker het merendeel van deze brieven, heeft ze verbrand. Evenals de lange en diepgaande correspondentie tussen Cassandra en Jane en de familie Fowles.

Gill Hornby heeft het voor elkaar gekregen om met de informatie die nog wel beschikbaar was een prachtige roman te schrijven waarin het leven van Cassandra Austen centraal staat. De brieven in deze roman zijn allemaal verzonnen door Gill Hornby. Dit heeft ze heel knap gedaan. Want wat zou er nu in hebben gestaan, wat zo erg was dat ze vernietigd moesten worden? Als lezer krijg je steeds een inkijkje in de brieven. Zo krijg je stukje bij beetje een idee wat zich in het verleden heeft afgespeeld. Hierbij heeft de schrijfster zich wel gehouden aan de feiten die er bekend zijn over (vooral) het leven van Jane Austen. Ik vind echt dat ze dit heel knap heeft gedaan. Ik kreeg tijdens het lezen het gevoel een biografie te lezen. Pas in het nawoord kwam ik erachter dat het fictie was.

Ik waande mij tijdens het lezen echt even in het Engeland van eind 18de begin 19de eeuw. Een tijd waarin de dames nog met hun borduurwerkjes bij de openhaard zaten. Deze borduursteekjes vind je terug op de cover van dit boek. Tijdens het lezen bedacht ik dit dan ook letterlijk, ik pak even mijn borduurwerkboek erbij om lekker in verder te lezen.

Ondanks de mooie setting en het bijzondere verhaal en de prachtige manier van schrijven, wist het boek mij niet te raken. De personages bleven voor mij net te afstandelijk en ik kreeg geen binding met Cassandra en de anderen. Aan de ene kant vond ik dat jammer. Ik vind het altijd bijzonder hoe een hoofdpersonage als een vriendin aan kan gaan voelen. Aan de andere kant vond ik het niet erg, omdat het zo meer het gevoel van een biografie bleef. Ondanks dit heb ik er wel echt van genoten.

Cassandra laat zien dat vrouwen zoals zij in die tijd voor een verschil konden zorgen. Ondanks dat ze niet getrouwd was, had ze een grote zorg over haar ouders en zus. En was ze bang dat zij het zonder haar hulp niet zou gaan redden. Ze laat zien dat vrouwen krachtig zijn, ondanks dat ze niet aan het perfecte plaatje voldoen. Iets wat van alle tijden is. Jane was zich hier erg van bewust.

“ik offer liever mijn geluk op dan dat Cassy zich als martelaar opwerpt.”- Gill Hornby

Hou je van boeken die je meenemen naar de Engelse tijd van rond 1800? Hou je van het verhaal van Jane Austen en ben je ook zo benieuwd hoe het leven van haar zus eruit zou kunnen hebben gezien? Laat je dan meevoeren met deze biografie-achtige roman die zijn geheime brieven stukje voor stukje aan je prijs zal gaan geven.

★★★
Titel: Miss Austen | Subtitel: Het verhaal van de zus van Jane Austen | Oorspronkelijke titel: Miss Austen | Leesfragment | Auteur: Gill Hornby | Uitgeverij Cargo | Categorie: romans | Verkrijgbaar als: paperback, luisterboek  en e-book | 352 pagina’s | ISBN13: 9789403106915 | Verkrijgbaar sinds: 15-10-2020 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 04-12-2020  | Prijs: € 20.99, luisterboek €13.99 en e-book: €11.99 | Bestellen