Mandus

Recensie Mandus door Antoinette van Steeg:
In ’s helsnaam

Danny Vandenberk is een auteur met een humoristische en eigengereide schrijfstijl. Hierdoor is het een auteur die zichzelf onderscheidt van veel andere auteurs. In 2018 verscheen zijn eerste boek. Mandus is alweer zijn vierde boek in twee jaar tijd. Mijn nieuwsgierigheid was al gewekt nadat ik Eitjes in de bedpan en Oprecht voor de raap had gelezen. Zou ik net zo kunnen genieten van zijn nieuwste werk?

In Mandus maken we kennis met het gelijknamige personage Mandus die geboren werd als Wendy. Mandus heeft een bewogen leven gekend ( en nog steeds). Zijn ouders zijn overleden waarna hij veel geld heeft gekregen uit een nalatenschap. Nu is hij een zakenman en heeft hij een relatie met de twintig jaar jongere Sasha, maar zijn hart ligt bij Emmelien met wie hij samen een zoontje krijgt in de loop van het verhaal. Maar Mandus is zeker geen gewone man door zijn vele psychische problemen. Zo heeft hij fobieën, dwangstoornissen, narcistische trekken en is hij niet heel sociaal. Als zijn leven verstoord wordt door een dramatische gebeurtenis, staat zijn leven geheel op de kop. Hoe zal het Mandus verder vergaan?

Vandenberk weet op geheel eigen wijze en met de nodige humor de lezer te betrekken in het verhaal. Zodra je begint te lezen, voelt de zo bekende eigengereide schrijfstijl weer vertrouwd. Het is onmogelijk om niet te lachen. De gebeurtenissen zijn met momenten over de top, niet realistisch, maar juist dat past bij Vandenberk. Hierdoor besef je als lezer hoe uniek deze auteur is.

Mandus is een literaire roman daardoor niet heel spannend, maar toch een boek dat ik graag heb gelezen. Het is wat dat betreft net zo’n uniek boek als dat Vandenberk de pen hanteert. Ditzelfde geldt ook voor de cover die geïllustreerd is door de oud-gymleraar van de auteur.

Vandenberk is van origine een Belgische auteur, maar zijn boeken zijn ook voor de uit Nederland afkomstige lezer goed te volgen. Mandus kent In totaal 83 korte hoofdstukken en dit zorgt ervoor dat je door het verhaal heen vliegt. Het boek kent weliswaar veel Vlaamse woorden, maar dit levert tijdens het lezen geen problemen op. De woordspelingen waren voor mij herkenbaar of te begrijpen door de opzet van de zin.

Wie graag eens buiten zijn comfortzone wil lezen en wil genieten van een boek dat zoveel verschillende facetten kent, zijn de boeken van Vandenberk echt een aanrader. Hij schroomt niet om grof uit de hoek te komen, maar ook hilarisch en humoristisch. Hij weet hierin de perfecte balans te vinden waardoor het boek voor mij een paar heerlijke leesuurtjes heeft opgeleverd. Ik geef het dan ook graag 4 sterren.
★★★★
Titel: Mandus | Subtitel: In ’s helsnaam |  Auteur: Danny Vandenberk | Uitgeverij: Partizaan | Categorie: literaire romans | Verkrijgbaar als: paperback | 226 pagina’s | ISBN13: 9789464076042 | Verkrijgbaar sinds: 12-10-2020 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 24-11-2020 | Prijs: €21.50 | Bestellen