De dubbele waarheid

de-dubbele-waarheid-1Recensie De dubbele waarheid door Hannie van Grol:
Twee kanten van het verhaal

De dubbele waarheid heeft een zeer originele opzet. Hetzelfde verhaal wordt vanuit twee perspectieven verteld, en wel vanuit Ruben en Milan, die samen een nacht doorbrengen. Voor Ruben was dit een onbetekenende onenightstand, Milan’s wereld stort in. Het maakt niet uit met welk verhaal je begint, na het lezen van het eerste verhaal draai je het boek om en je begint aan de andere kant.

Ruben is het vierde kind (na drie zussen) van de professoren Arno en Liesbeth Staal. Hij kan de droom van zijn ouders niet waarmaken, zijn ambities liggen niet zo hoog. Hij gaat niet studeren, maar begint met een baantje in een pannenkoekenhuis. Zijn droom is het om dj te worden, maar omdat hij er zo goed uitziet, wordt hij eerst model. In dat werk is hij zeer succesvol en hij komt terecht bij Dolce & Gabbana. Zijn leven bestaat uit drank, drugs en uitgaan met veel dates. De nacht met Milan ervaart hijzelf als een vergissing. Als hij later van verkrachting wordt beschuldigd, waarin hij zichzelf absoluut niet herkent, verliest hij zijn baan in de modewereld.

Milan is een totaal andere jongen, hij is gevoelig, onzeker en zeer intelligent. Rond zijn eerste verjaardag overlijdt zijn moeder. Zijn vader verdrinkt bijna in zijn verdriet door het verlies van zijn vrouw en heeft weinig ruimte voor zijn zoon die erg op zijn overleden vrouw lijkt. Met zijn oma Trui heeft hij een bijzondere emotionele band. Naast een baantje bij een bioscoop gaat hij studeren, iets waar zijn vader totaal niet achter staat. Op het gebied van de liefde heeft hij weinig ervaring en de nacht met Ruben ervaart hij als een verschrikking. Een oudere vriend die advocaat is, begeleidt hem een tijd later om een aanklacht tegen Ruben in te dienen. Uiteindelijk komt er geen aangifte, de zaak wordt geseponeerd.

Roelof Smit heeft met De dubbele waarheid zijn tweede roman geschreven. Onder het pseudoniem Rudolf Julius heeft hij diverse malen voor De Speld geschreven. Zijn schrijfstijl is helder en vlot zonder veel ophef van woorden. Zijn taalgebruik is zorgvuldig, waardoor je je gemakkelijk in het verhaal en beide personen kunt verplaatsen. Nergens geeft hij een oordeel over wat er gebeurd is en waar de schuldvraag ligt. Aan het eind van beide verhalen wordt niet duidelijk wie dader en wie slachtoffer is. Eigenlijk solliciteren beide mannen naar die rollen, maar dan ieder op hun eigen manier.

De verhalen zijn beide vanuit het ik-perspectief geschreven. Kort wordt de achtergrond van beide jongemannen verteld en daarna wat ieder tijdens die bewuste nacht heeft ervaren en hoe de gevolgen ervan beleefd worden. Met een groot empatisch vermogen en een emotionele inkijk in het hoofd van beiden heeft Smit een emotioneel verhaal geschreven dat diepe indruk maakt. Ook de invloed van social media, het metoo-gebeuren en de rol van advocaten komt uitgebreid ter sprake.

Voor wie houdt van een roman met een originele opzet, die hier en daar raakvlakken heeft in real life, is dit boek een echte aanrader. Aan de lezer om zelf wel of geen mening te hebben over wie dader en wie slachtoffer is.

Podium logo

★★★★
de-dubbele-waarheid-1Titel: De dubbele waarheid | Auteur: Roelof Smit | Uitgeverij Podium | Categorie: Literaire roman | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 208 pagina’s | ISBN13: 9789463810807 | Verkrijgbaar sinds: maart 2021 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 29-04-2021 | Prijs: €20.99, e-book €9.99 | Bestellen