De erfenis van Solomon Farthing

De erfenis van Solomon FarthingRecensie De erfenis van Solomon Farthing door Hannie van Grol:
Hoe een erfenisjager veel over zijn familie komt te weten

Solomon Farthing wordt getipt om van een overleden oud-militair uit te zoeken wie de rechtmatige erfgenamen zijn. Deze oud-militair is alleen gestorven en wordt gevonden met een lommerdbriefje tussen zijn bezittingen en in zijn begrafenispak zit vijftigduizend pond vastgenaaid. Voor Solomon Farthing ligt er als erfenisjager een uitdaging om de erfgenamen te vinden om zo een bepaald percentage aan commissie op te strijken.

Tijdens zijn zoektocht moet hij terug in de tijd om het raadsel te achterhalen. Hij stuit op een verhaal over een groep soldaten in 1918. Het blijkt dat zijn opa daar als kapitein ook deel van heeft uitgemaakt. Het is dan een paar weken voor het eind van de oorlog. Opa Godfrey keert terug naar Engeland en vangt later ook zijn kleinzoon Solomon op, die terechtgekomen is in een weeshuis.

Het verhaal speelt zich in verschillende tijden af. De twee belangrijkste verhaallijnen zijn die in 1918 en 2016 met af en toe een jaartal daartussenin om de tussenliggende periodes met elkaar te verbinden. Eigenlijk wordt pas helemaal op het eind onthuld hoe de ware toedracht is. Langzaamaan wordt er telkens een tipje van de sluier opgelicht tot uiteindelijk duidelijk is, wat de betekenis is van het lommerdbriefje en het vele geld.

De schrijfstijl van Mary Paulson-Ellis is heel gedetailleerd en uitgebreid. Ze gebruikt veel woorden en synoniemen om een bepaalde situatie te beschrijven. Haar taalgebruik valt op door prachtige volzinnen en schilderachtige natuurtaferelen. Maar daardoor vordert het verhaal ook erg traag. De erfenis van Solomon Farthing is een boek dat je langzaam tot je neemt en dat hier en daar wat langdradig overkomt. Ook de vele tijdswisselingen en het grote aantal personages zorgen soms voor verwarring en dan is het moeilijk de rode draad te blijven vasthouden.

De spanning loopt pas ver na de helft van het verhaal wat op. Maar de verrassende wending die helemaal op het eind plaatsvindt, zorgt voor een aangenaam leesmoment. Aan De erfenis van Solomon Farthing is gedegen onderzoek voorafgegaan. We leren veel over de situatie in WOI, de zoektocht van een erfenisjager, het leven in een weeshuis en hoe het eraan toeging in een lommerd. Het omvangrijke verhaal houdt je een aantal uren bezig, soms wat traag in de voortgang, maar ook regelmatig boeiend. Deze tweede roman van Mary Paulson-Ellis maakt nieuwsgierig naar ander werk van haar.
The House of Books

★★★
De erfenis van Solomon FarthingTitel: De erfenis van Solomon Farthing | Auteur: Mary Paulson-Ellis | Uitgeverij: The House of Books | Categorie: Literaire romans | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 496 pagina’s | ISBN13: 9789044363715 | Verkrijgbaar sinds: november 2021 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 08-11-2021 | Prijs: €23,99, e-book €11,99 | Bestellen