De verdwijning van Stephanie Mailer

Recensie De verdwijning van Stephanie Mailer door Anita de Groot:
De Cover: een huis met een vuurtoren, dit verwijst naar Orphea, een plaats aan de kust op de Hamptons. Ik vind de cover mooi en tijdloos net zoals het verhaal.

Dit is inmiddels het derde boek van Joël Dicker. Zijn eerste boek De waarheid over de zaak Harry Quebert heb ik nog niet gelezen, maar staat nog wel op het lijstje dat ik graag wil lezen. En nu helemaal, want ik ben erg gecharmeerd van de manier van schrijven van Joël Dicker. Er zijn namelijk meerdere verhaallijnen en ook wordt er met tijd gespeeld, zodat je echt een puzzel aan het oplossen bent, maar ondertussen word je ook vermaakt met het verhaal en de hoofdpersonen. Dit boek smaakt naar meer!

Het is 30 juli 2014. Stephanie Mailer heeft gesproken met Jesse Rosenberg. Jesse Rosenberg werkt bij de politie en staat op het punt om met pensioen te gaan, als hij spreekt met Stephanie. Stephanie spreekt hem aan over een zaak die twintig jaar oud is en die Jesse Rosenberg met inspecteur Derek Scott heeft opgelost. Volgens Stephanie klopt er iets niet en Stephanie heeft die avond een gesprek met een getuige. Alleen na het gesprek komt Stephanie niet terug en geven haar ouders haar als vermist op. Jesse Rosenberg wil samen met Derek Scott weten wat er aan de hand is en stelt daarvoor zijn pensioen uit. Samen met agente Anna Canner, die gestationeerd is in Orphea, gaan zij alle feiten opnieuw na om te zien wat er twintig jaar geleden is gebeurd op het Zomerfestival in Orphea, maar ook om Stephanie Mailer te vinden.

Het verhaal wordt vanuit drie perspectieven geschreven, namelijk vanuit Jesse, Derk en Anna. En door met tijdlijnen te spelen krijgen we het verhaal gedoseerd te weten, waardoor de spanningsboog hoog is en het leesplezier ook. De verhalen zijn levensecht, waardoor er ook emotie loskomt, iets wat je niet direct verwacht, maar wat wel gebeurde, omdat al de mensen die twintig jaar terug op het festival waren, nagetrokken werden, een leuke bonus die het verhaal nog leuker en spannender om te lezen maakte.

Ik zou het boek niet in een hokje stoppen, want het heeft van alles wat. Het zou een roman kunnen zijn maar ook een thriller. Het is tijdloos, het is spannend maar het is vooral animerend. Je ziet het verhaal zich voor je afspelen en leeft met de hoofdpersonen mee. Ik snap nu waarom ze het eerder verschenen boek van Joël De waarheid over de zaak Harry Quebert bij De Wereld Draait Door “het boek van de maand” maakte. Ook De verdwijning van Stephanie Mailer is ontzettend leuk om te lezen door de vele plottwisten, maar ook door de sympathieke personen, want ze hebben allemaal wat meegemaakt. Maar juist om wat ze hebben meegemaakt, snap je beter waarom ze besluiten hebben genomen, die ze hebben genomen. Het verhaal is menselijk, het zou echt hebben kunnen gebeuren en dat maakt het boek zo mooi.

Ik geef het boek 5 sterren.

★★★★★
Titel: De verdwijning van Stephanie Mailer | Leesfragment | Auteur: Joël Dicker | Uitgeverij: De Bezige Bij | Categorie: literaire romans | Uitvoering: |paperback, E-book | 608 pagina’s | ISBN13: 9789403149509 | Verkrijgbaar sinds: april 2019 | Recensent: Anita de Groot | Datum recensie: 17-05-2019 | Prijs: €25,- | Bestellen