Drie volle manen

Recensie Drie volle manen door Hannie van Grol:
Minicursussen en liefde in één roman

Sophie Stevens is een 51-jarige gebarentaaldeskundige. Tijdens een lezing over Arabische astronomie, gegeven door Denis van Liem, raakt ze bijzonder gecharmeerd van deze man. En dat blijkt wederzijds te zijn. Ze spreken een aantal keren af en zijn behoorlijk onder de indruk van elkaar. Sophie, die zich losgemaakt heeft van haar man, ziet in Denis haar nieuwe grote liefde. De laatste woont nog bij zijn vrouw en kinderen en blijft op afstand. Er ontspint zich wel een druk e-mailverkeer tussen hen.

De verwachtingen van Sophie blijven hooggespannen, de e-mails krijgen steeds meer een dubbelzinnig karakter, maar de bedoeling is een platonische vriendschap te ontwikkelen. Sophie blijft ondanks de terughoudendheid van Denis hoop houden op een relatie met hem, tot ze van hem een vreselijke e-mail ontvangt. Sophie’s wereld stort in, ze raapt zichzelf wel weer bij elkaar en ze blijft hem steunen bij zijn onderzoek en de publicaties daarover.

Denis van Liem heeft namelijk een publicatie uitgegeven over de geschiedenis van de Arabische astronomie. Ook heeft hij een bijzonder manuscript uit de 13e eeuw ontdekt, waarin al gewag wordt gemaakt van een heliocentrisch model, terwijl altijd gedacht is dat Copernicus (16e eeuw) hiervan de grondlegger was. Sophie is zeer geïnteresseerd in deze materie, weet er al veel van, maar is er zeer op gespitst om nog meer informatie hierover te vergaren. Ze blijkt een dankbare toehoorder voor Denis van Liem.

Het boek speelt zich af in een periode van drie volle manen, waarmee de titel verklaard is. De volle maan heeft een bijzondere betekenis voor deze twee mensen. In deze vrij korte periode laaien de gevoelens van Sophie op tot ongekende hoogte, wat zorgt voor haast puberale gevoelens en reacties. Haar emoties weet ze met moeite in bedwang te houden, maar in de e-mails die ze stuurt, laat ze er flink wat van doorschemeren.

In de paar keer dat ze samen zijn, wordt er uitvoerig gesproken over de Arabische astronomie en het manuscript uit de 13e eeuw. Deze gesprekken gaan behoorlijk diep en zijn erg gedetailleerd.
Sophie moest alle zeilen bijzetten om Denis te kunnen volgen.” -Marjolein Degenaar
En dat moet de lezer ook.

Hoewel Sophie al een basiskennis heeft, hebben de meeste lezers nauwelijks kennis gemaakt met Arabische astronomie. Dit maakt die gedeeltes erg lastig om te volgen. Ook krijgen we een duidelijke uiteenzetting over gebarentaal, de herkomst, de grammaticaregels etc. In dit boek worden we dus getrakteerd op een aantal minicursussen die een groot gedeelte van de tekst beslaan.

Buiten de moeilijke passages met veel begrippen en namen uit de klassieke oudheid en de Arabische astronomie leest dit boek heerlijk weg. Het woordgebruik is prachtig, de taal beeldend en de gevoelens van Sophie worden goed uitgediept, al heb je soms het gevoel met een puber te maken te hebben. De schrijfster geeft blijk van een diepgaande kennis over de Arabische astronomie, de gebarentaal, de natuur en allerlei andere wetenswaardigheden.

Het boek eindigt met de woorden NON FINIS en dat laat zeker de mogelijkheid open om een vervolg te schrijven. Er zijn genoeg open eindjes die erom vragen meer te weten te komen over Sophie en Denis en de publicaties die Denis aan het voorbereiden is. Er zou zomaar een vervolg kunnen komen op Drie volle manen, misschien wel tussen twee zonnewendes in.

★★★★
Titel: Drie volle manen | Auteur: Marjolein Degenaar | Leesfragment | Uitgeverij Elikser | Categorie: romans | Verkrijgbaar als paperback | 259 pagina’s | ISBN13: 9789463652933 | Verkrijgbaar sinds: 17-12-2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 01-02-2021 | Prijs: € 19,50 | Bestellen