Lieg met mij

Recensie Lieg met mij door Antoinette van Steeg:
In Lieg met mij maken we kennis met Phillippe als hij in Bordeaux tijdens een interview over zijn nieuwe boek een jonge man ziet lopen, die precies lijkt op zijn eerste liefde. Hij besluit de man aan te spreken waarna het verhaal start.

Phillippe Besson heeft een schrijfstijl waarbij hij lange zinnen niet schuwt. Dit zorgt in het begin voor een wat trage start van het verhaal. Ik moest er echt even inkomen. De proloog was zo veelbelovend dat ik wel geprikkeld was om door te lezen. Wat heb ik uiteindelijk genoten van dit prachtig coming-of-ageverhaal. Voor in het boek wordt deze roman door diverse mensen aangeprezen wat ik altijd met een schuin oog even snel lees. Waarom moeten andere bekenden je boek aanprijzen? Wordt het anders niet gelezen? Nou dit keer kloppen de aanprijzingen absoluut.

Het verhaal is opgedeeld in een aantal tijdsperiodes waarbij 1984 een groot deel van het boek beslaat. Hier leren we de zeventienjarige Franse Phillippe goed kennen tijdens zijn tienerjaren waarin hij ontdekt dat hij op mannen valt. Hij is op school een buitenbeentje, maar hij kan zijn geluk niet op als zijn stille liefde op afstand, Thomas Andrieu, zijn liefde beantwoordt. De twee hebben stiekem een relatie wetende dat deze niet wordt goedgekeurd door de buitenstaanders. Aids ligt op de loer, maar de twee zijn verliefd en de momenten dat ze samenzijn, is Phillippe gelukkig. Na de middelbare school verliezen ze elkaar uit het oog. Phillippe krijgt andere relaties, maar hij mist de tijd met Thomas.

De man die Phillippe ontmoette in Bordeaux blijkt de zoon van Thomas te zijn. Wanneer ze elkaar in 2007 spreken, komen we meer te weten over het leven van Thomas. Lucas, de zoon van Thomas, vertelt over het huwelijk van zijn ouders en hoe het nu met Thomas gaat. Na het gesprek wisselen ze telefoonnummers uit, maar tot een verder contact komt het niet. Tot 2016. Lucas wil Phillippe graag ontmoeten, maar waarom? Lucas vertelt dat hij wist dat zijn vader een relatie met een man heeft gehad. Lucas geeft Phillippe een brief die Thomas schreef net voordat ze elkaar uit het oog verloren na de middelbare school. Hoe belangrijk was Phillippe voor Thomas? Was de liefde puur en echt?

Lieg met mij vertelt op een prachtige wijze hoe het was in de tachtiger jaren op het Franse platteland om te vallen op hetzelfde geslacht. Het verhaal vertelt ook over de verwachtingen van ouders naar kinderen toe en hoe het leven er destijds uitzag.

Het boek kent maar drie hoofdstukken die de tijdsperiodes beslaan. Het verhaal wordt op een prachtige manier gedeeld met de lezer. Het einde is zo mooi en sluit dit coming-of-ageverhaal zo goed af dat ik nog echt een tijdje over dit boek heb nagedacht. Het verhaal kent veel emoties en is een zoektocht naar het ware ik, de liefde, hoop en verwachtingen. De beschrijving van de jaren tachtig is goed waardoor het verhaal leeft.

De schrijfstijl is boeiend en af en toe bijna poëtisch. De lange zinnen vond ik in het begin van het boek wennen en ik dacht dat het zo’n verhaal zou worden dat niet echt heel beklijvend zou aanvoelen. Niks is minder waar. Hoe verder het verhaal vorderde, hoe mooier ik Lieg met mij vond.

Dit boek zal de lezer tot nadenken aanzetten, wanneer het boek is dichtgeslagen. Ik heb enorm genoten van Lieg met mij en was positief verrast door de opbouw van het verhaal, maar zeker van de afsluiting.

★★★★
Titel: Lieg met mij | Leesfragment | Auteur: Phillippe Besson | Uitgeverij De Bezige Bij | Categorie: roman | Verkrijgbaar als hardcover en e-book | 160 pagina’sn| ISBN13: 9789403186108 | Verkrijgbaar sinds: 07-05-20 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: -2020 | Prijs: € 19.99 ( e-book € 11.99) | Bestellen