Middaguur

Recensie Middaguur door Hannie van Grol:
Ontroerende roman over de teloorgang van een dorp

Dörte Hansen is zelf geboren in Noord-Friesland in Duitsland, ze kent deze streek op haar duimpje en dat is te merken in deze tweede roman. Haar eerste boek Het oude land speelde zich ook daar af en was een echte bestseller. Dit verhaal beschrijft de periode vanaf de jarig zestig van de vorige eeuw tot in deze tijd. In het dorp Brinkebüll staat de kroeg van de familie Feddersen. Hieromheen speelt het dorpsleven zich af met alle bekende figuren zoals die meestal voorkwamen in een klein dorp op het platteland: de kroegbaas, de smid, de dorpsonderwijzer, de dorpsgek, de man die zijn vrouw en kinderen mishandelde, de alcoholist en nog veel meer. Al die figuren werden geaccepteerd op voorwaarde dat ze ook in Brinkebüll geboren en getogen waren.

De kleinzoon van de kroegbaas Sönke en zijn vrouw Ella, Ingwer Feddersen, is de gedoodverfde opvolger om de kroeg te gaan beheren, maar hij kiest ervoor om te gaan studeren in Kiel en wordt universiteitsdocent archeologie. Dit is
tegen het zere been van zijn opa die hem alles geleerd heeft wat je in een dorp moet kunnen. Met een zeker schuldgevoel kiest Ingwer er jaren later voor een sabbatical van een jaar en keert hij terug naar het dorp om zijn inmiddels op leeftijd zijnde grootouders te verzorgen en de kroeg nog een laatste adem in te blazen. Maar het dorp is niet meer wat het ooit was. De ruilverkaveling heeft zijn werk gedaan, grote landbouwmachines domineren het landschap, de kleine kruidenierswinkel wordt gesloten, omdat mensen hun rijbewijs halen en naar de veel goedkopere supermarkt gaan in het nabijgelegen dorp om daar hun boodschappen te halen. Kortom, het dorp verliest zijn oorspronkelijke karakter.

Op een gevoelige en subtiele manier wordt verteld over de achteruitgang van het dorp. Wat een extra dimensie geeft aan het verhaal zijn de zinnetjes die in het dialect worden weergegeven. Het geeft zo trefzeker de sfeer aan van het dorpsgebeuren, zodat je soms met een lach en soms met een traan meeleeft met de dorpsbewoners. Het boek staat vol met prachtige zinnen, heel beeldend en poëtisch geschreven. Wat heel knap gedaan is dat het verhaal zonder aankondiging of verwijzing verspringt in de tijd en nergens doet dat storend of verwarrend aan. De auteur schildert met haar pen, zodat je hele gedeeltes van het boek voor je ogen ziet gebeuren. Ook de woordspelingen zijn goed gekozen. De dementie van Ella wordt liefdevol in woorden gevat en de beschrijving van de dorpsonderwijzer is met humor gedaan. Ook Marret, de wereldvreemde dochter van Sönke en Ella en moeder van Ingwer, houdt de aandacht gevangen. Op haar klepperende slippers gaat ze vaak het dorp rond om de ondergang van de wereld aan te kondigen: “Dor kommt de Unnergang al wedder”, is het commentaar van de dorpelingen.

Het boek Middaguur bestaat uit 22 hoofdstukken waarvan de titels alle verwijzen naar een regel uit een schlager of een ander muziekstuk en die dan ook een duidelijk verband hebben met de inhoud van het desbetreffende hoofdstuk. Er gebeurt niet heel veel in het verhaal en toch heb je nergens het gevoel dat je aandacht verslapt. Op een ontroerende wijze, soms spottend en humoristisch, soms somber en melancholisch, heeft Dörte Hansen een prachtig verhaal geschreven, dat je onder de huid kruipt. Je leeft mee met de dorpsbewoners die zo levensecht zijn, ruw en onbehouwen, en die hun toekomst in nevelen zien opgaan. Wat een pareltje heeft de auteur met Middaguur toegevoegd aan onze literatuur!

★★★★★
Titel: Middaguur | Leesfragment | Auteur: Dörte Hansen | Uitgeverij: HarperCollins | Categorie: | Verkrijgbaar als Hardcover en E-book | 304 pagina’s | ISBN13: 9789402702613 | Verkrijgbaar sinds: 23-04-2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 19-08-2019 | Prijs: €21,99 (E-book €14,99) | Bestellen