Scenario

Recensie Scenario door Dayenne Wamsteeker:

De Nederlandse liedjesschrijver Oscar (Os) woont al jaren in New York en volgt sinds kort een cursus scenarioschrijven bij docent Seth Michael Donsky (SM). Bij deze cursus ontmoet hij de Nederlandse acteur Sam. Ze worden huisgenoten en volgen gezamenlijk de cursus. Dan ontdekken ze dat hun buurman afgeperst wordt. Dit gebruiken Os en Sam voor hun nieuw te schrijven scenario. Ze proberen het scenario nog mooier te maken en naar hun eigen hand te zetten, maar belanden al snel in de problemen.

Deze literaire roman is geschreven door auteur Thomas Acda. Hij was jarenlang samen met Paul de Munnik het cabaret- en zangduo Acda & De Munnik. Thomas Acda speelde daarnaast in verschillende speelfilms en televisieseries, zoals All Stars en Flikken Maastricht. Eerder schreef hij Onderweg met Roadie, zijn debuutroman. Thomas Acda heeft een voorliefde voor Amerika, in het bijzonder New York, dat de achtergrond vormt voor deze roman.

Het boek start met een hoofdstuk waarin al een groot deel van de gebeurtenissen heeft plaatsgevonden. Vervolgens start het verhaal en worden de personages en toedracht van het verhaal rustig uiteengezet. Het verhaal is geschreven vanuit het perspectief van hoofdpersonage Os. Hij heeft in het verleden een succesvolle hit geschreven en kan nu leven van het geld dat deze hit nog altijd opbrengt. Door de cursus scenarioschrijven en de ontmoeting met Sam stapt hij uit zijn rustige New Yorkse leven en wordt hij uit zijn comfortzone getrokken. Het brengt chaos in zijn hoofd en zorgt voor angstaanvallen.

De chaos van Os is ook terug te zien in het boek, het verhaal is warrig en rommelig geschreven, waardoor je als lezer regelmatig de kluts kwijt bent. Het verhaal bevat hier en daar wel wat humor en de personages van Os en Sam zijn fascinerend, maar helaas niet zo ver uitgediept. Os en Sam hebben een aparte vriendschap en hebben bijzondere hersenspinsels die ze verwerken in hun te schrijven scenario.

Scenario is een wat warrig geschreven verhaal, waarbij de lijn uit het verhaal lijkt te verdwijnen en naar het eind toe steeds chaotischer wordt. Ik waardeer dit boek daarom met 2 sterren.

★★
Titel: Scenario | Auteur: Thomas Acda | Uitgeverij Lebowski | Categorie: romans | Verkrijgbaar als Paperback en e-book | 224 pagina’s | ISBN13: 9789048835829 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2020 | Recensent: Dayenne Wamsteeker | Datum recensie: 08-01-2021 | Prijs: €22.99 luisterboek €12.99 en e-book €9.99 | Bestellen