Thomas en Heinrich Mann

Recensie Thomas en Heinrich Mann door Hannie van Grol:
Margreet den Buurman is literatuurwetenschapper, auteur en vertaler, en heeft zich gespecialiseerd in het werk en leven van Thomas en Heinrich Mann. Zij heeft al meerdere boeken geschreven over deze twee broers. Met deze monografie neemt ze de tegenstelling tussen beide broers als onderwerp. De ondertitel bij dit boek is: Diplomaat schrijver contra schrijverschap als politiek wapen. En daarmee benoemt ze precies de kern waar het boek over gaat.

Thomas is de jongste van de twee broers. In het begin van zijn leven keek hij erg op tegen zijn oudere broer, maar later ging ieder een eigen richting uit. De stelregel van Heinrich was: Een schrijver heeft, zonder dat hij handelt, een geweten voor degenen die handelen. Lijnrecht daartegenover stond Thomas met zijn niet politiek geëngageerd schrijverschap. Van hem kwam de quote: Literatuur die een missie wil uitdragen, baart monsters.

Deze tegenstelling leidde tot een verwijdering tussen beiden in 1914 bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog. Het conflict werd pas bijgelegd in 1922. Ook daarna bleven beide broers hun eigen denkbeelden promoten. Heinrich was maatschappelijk betrokken en Thomas was de estheet die zich niet op de politiek richtte.

Het boek is chronologisch opgebouwd, er staan veel citaten in uit het werk van beiden, maar ook van tijdgenoten om de impact van hun denkbeelden te onderstrepen. Zwart-wit foto’s illustreren het geheel en geven nog een duidelijker beeld van beide levens. Achterin het boek is ook nog een chronologisch overzicht opgenomen ven de twee broers afzonderlijk. Een stamboom, een literatuurlijst en een register maken het boek compleet.

Margreet den Buurman heeft een vlotte schrijfstijl. Ze geeft blijk van heel veel kennis over het leven en werk van de gebroeders Mann. In dit boek richt ze zich met name op de verwijdering tussen beide broers, hoe hun verstandhouding langzaamaan veranderde tot de eigenlijke ruzie een feit was. Die opbouw is logisch en begrijpelijk gedaan. Voor degenen die al meer weten over dit onderwerp, zal het boek weinig nieuws opleveren. Wel worden alle feiten keurig op een rijtje gezet met heel veel bewijs, zodat er een duidelijk overzicht ontstaat. Voor de geïnteresseerden in dit gedeelte van de literatuurgeschiedenis is het boek zeker een aanrader.

★★★★
Titel: Thomas en Heinrich Mann | Auteur: Margreet den Buurman | Uitgeverij Aspekt | Categorie: Literatuur | Uitvoering: paperback | 172 pagina’s | ISBN13: 9789463380959 | Verkrijgbaar sinds: februari 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 21-06-2019 | Prijs: €19,95 | Bestellen