Het duistere net

Recensie Het duistere net door Hannie van Grol:
De krochten van het dark web

Het duistere net is het tweede deel van de trilogie die door Carmen Mola is geschreven. Achter dit pseudoniem verschuilen zich drie schrijvers, waarvan de identiteit niet bekend is. Het eerste deel is De zigeunerbruid, dat al bol stond van spanning en het derde deel zal naar verwachting De schat gaan heten. Qua spanning doet Het duistere net zeker niet onder voor het eerste deel.

De zigeunerbruid eindigde met een enorme cliffhanger en Het duistere net pakt die draad weer op. Hoofdpersoon en inspecteur Elena Blanco heeft ontdekt dat haar acht jaar geleden ontvoerde zoon Lucas nog in leven is. Via video’s en een inval bij een jongen die ernaar aan het kijken is, komt ze erachter waar haar zoon zich mee bezighoudt. Hij is te zien in live-uitzendingen die door iedereen die er grof geld voor overheeft, bekeken kunnen worden. Tevens worden er, ook voor veel geld, weddenschappen afgesloten die de afloop van de gevechten en martelingen voorspellen. De beschreven scènes zijn gruwelijk en hartverscheurend. Af en toe is het moeilijk om door te lezen en de harde en gruwelijke beelden tot je door te laten dringen.

Elena Blanco is hoofd van de speciale politiemacht BAC. De missie die ze op zich heeft genomen om haar zoon te vinden en hopelijk te redden uit de handen van deze gewetenloze schurken, zorgt ervoor dat ze naar haar team toe niet altijd even menselijk overkomt. Dat ze bij dit onderzoek persoonlijk betrokken is, deelt ze in eerste instantie niet mee. Als het later tot escalaties leidt, komt ze er niet meer onderuit. Ondanks haar houding blijven de meeste teamleden achter haar staan.

De zoektocht op het dark web leidt naar Het purperen netwerk, de organisatie waar haar zoon terecht is gekomen. Aangrijpend wordt verteld hoe Lucas gehersenspoeld raakt en geweld als hoogste doel heeft. Letterlijk overleven is zijn grootste drijfveer geworden. Het lijkt een onmogelijke opdracht om te achterhalen welke personen er achter deze organisatie zitten en hoe goed ze zich veilig hebben gesteld in deze criminele wereld.

Het boek is ingedeeld in vijf delen. Ieder deel begint met een cursief gedeelte waarin we kennis maken met Lucas vanaf zijn ontvoering tot zijn gedrevenheid in de gevechten en martelingen. De andere hoofdstukken zijn kort en dat zorgt ervoor dat je telkens nog een ‘klein’ stukje verder wilt lezen, om dan te bemerken dat je een heel eind opgeschoten bent in het verhaal. Vanuit verschillende perspectieven wordt het verhaal verteld, zodat je een compleet overzicht krijgt van alle drijfveren en overwegingen. Ook van de andere leden van het team kom je steeds meer te weten.

De schrijfstijl is vlot en toegankelijk, het enige wat soms lastig is, zijn de Spaanse namen van de personen en locaties, maar dat went erg gauw. De karakters worden niet al te zeer uitgediept, maar wel duidelijk neergezet. De spanningsopbouw is heel goed gedaan, regelmatig word je op het verkeerde been gezet en soms ben je geneigd de personages te waarschuwen voor het naderende gevaar. Het boek zit goed in elkaar, alle details kloppen en zijn van belang.

Het duistere net kan op zichzelf gelezen worden, maar het is zeker een aanrader om te beginnen met De zigeunerbruid. Dan ben je namelijk al bekend met het team en wat eraan voorafging. Dit boek eindigt heel aangrijpend op een manier die niet te voorzien was. Er is geen cliffhanger zoals in het eerste deel, maar toch blijven er genoeg mogelijkheden om het derde deel in deze trilogie te schrijven. En hopelijk zelfs een vierde en een vijfde…

Voor wie houdt van goed opgebouwde verhalen die je laten huiveren van spanning, is dit boek een echte aanrader.
★★★★
Titel: Het duistere net | Leesfragment | Auteur: Carmen Mola | Xander Uitgevers  | Categorie: Thrillers | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 416 pagina’s | ISBN13: 9789401627115 | Verkrijgbaar sinds: november 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 28-12-2020 | Prijs: € 21,99, e-book € 9,99 | Bestellen