Victoria de jonge koningin

Recensie Victoria de jonge koningin door Jolanda Kalkman:
Het boek bij de tv-serie

In 2016 verscheen de succesvolle tv-serie Victoria met in de hoofdrollen Jenna Coleman en Tom Hughes. Deze serie was gebaseerd op Victoria’s persoonlijke dagboeknotities, brieven van prins Albert en haar familie. De serie is een schitterend kostuumdrama geworden. Gebaseerd op deze serie heeft Helen Rappaport dit boek samengesteld voor iedereen die meer wil weten over de geschiedenis achter de tv-serie.
Daisy Goodwin, scenarioschrijfster van de tv-serie, hoopt: “dat de serie en het boek laten zien dat Victoria zeker als een soort heldin van onze tijd gezien kan worden. Haar worsteling om tegelijkertijd echtgenote, moeder en werkende vrouw te zijn, is iets waarin we herkenning kunnen vinden, over de eeuwen heen. En hoewel ze niet perfect was, was ze moedig en vastberaden, en heel wat meer dan een oude vrouw met een kanten mutsje” Blz. 8.

Het is Helen Rappaport inderdaad gelukt om een schitterend boek van de tv-serie te maken.
In dit boek is de openingsvraag: “Wie was Koningin Victoria?” zeer goed beantwoord.
Door het lezen van Victoria’s eigen woorden uit haar dagboeken in combinatie met de tv-serie wordt het leven van de langst regerende Engelse monarch tot 2015 op een ontroerende en intieme manier verteld.

Het eerste wat opvalt, zijn de vele kleurenfoto’s met afbeeldingen uit de serie. Alleen al door in het boek te bladeren waan je je even helemaal in de tijd van Victoria. Bijna alle foto’s komen uit de tv-serie en zijn van Gareth Gatrell. Maar er zijn ook enkele afbeeldingen in opgenomen uit andere bronnen. Doordat alles in kleur is afgedrukt, is het werkelijk een feestje om door het boek heen te bladeren.

“Ik heb me heel erg geamuseerd” Victoria – Blz. 205.

Prinses Victoria hield enorm van opera en ballet. Hoe ouder ze werd, hoe groter haar passie werd.
Deze zin sprak Victoria na een bezoek aan haar favoriete opera I Puritani met in de hoofdrol Grisi, een nieuwe Italiaanse zangeres waar ze zeer van onder de indruk was.
Ik denk dat de lezers van dit boek zich ook enorm zullen amuseren. Niet alleen omdat het een leeservaring is, maar zeker doordat het ook een kijkervaring is. Zodra je dit boek openslaat, zuigen de kleurrijke foto’s je mee het verhaal in.

“Ik vind Oliver Twist bijzonder interessant en mooi scherpzinnig geschreven” Victoria – Blz. 215.

Victoria las de roman van Charles Dickens en was terecht verontwaardigd over de verschrikkingen die aan het licht werden gebracht over de kinderen in werkhuizen en scholen, die nooit genoeg te eten kregen. In haar dagboek van 29 december 1836 is te lezen dat ze op God vertrouwt dat er een dag mag komen waarop ze iets voor de arme mensen kan betekenen.

Er staat heel veel in het boek geschreven. Ik heb er 3 citaten uitgehaald, die mij het meest aanspraken en die ook bij deze recensie passen. Want het boek is erg dik, 303 bladzijden, maar er zit geen bladzijde te veel in!
Dit is geen boek om in één stuk uit te lezen. Nee, dit is een boek dat je steeds opnieuw oppakt, erin kijkt, een stukje verder leest en waarvan je voornamelijk zult genieten van alle indrukken die op je af komen.

Elk hoofdstuk begint met een gekalligrafeerde letter. Dit past helemaal bij de stijl van het boek. Net als de gekalligrafeerde citaten. Bijzonder zijn de citaten die rechtstreeks uit de dagboeken van Victoria komen. Hierdoor is Victoria helemaal tot leven gekomen.

“Mijn lieve oom over wat voor onderwerp dan ook te horen praten,
is als het lezen van een bijzonder leerzaam boek” Victoria – Blz. 127.

Tijdens Victoria’s jonge jaren was haar oom Leopold de meest invloedrijke mannelijke persoon. Victoria is hem daar altijd dankbaar voor geweest en haar bewondering voor Leopold was grenzeloos. Ook dit citaat past helemaal bij dit boek. Victoria, de jonge koningin is inderdaad een heel bijzonder en leerzaam boek geworden. Geen saai geschiedenisboek, maar juist volledig het tegenovergestelde, een levendig boek vol prachtige foto’s en met de mooiste zinnen wat in totaal een heel bijzonder boek is geworden.

Ik kan niet anders dan dit boek waarderen op 5 sterren.
Graag zou ik deze recensie willen eindigen met een slotzin uit een van de dagboeken van Victoria:

“Hier eindigt mijn achtentwintigste dagboek, waarin de herinneringen aan de meest interessante en gelukkige tijd uit mijn leven staan.” Victoria’s dagboek, 16 februari 1840 – Blz. 259.

★★★★★
Titel: Victoria de jonge koningin | Leesfragment | Auteur: Helen Rappaport| Uitgeverij Karmijn | Categorie: Biografieën & Waargebeurd, Koningshuizen | Uitvoering: luxe paperback met flappen of E-book | 304 pagina’s | ISBN13: 9789492168290 | Verkrijgbaar sinds: april 2019 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 11-07-2019 | Prijs max.: €24,95 | Bestellen