De onbewoonbare aarde

Recensie De onbewoonbare aarde door Antoinette van Steeg:
Wat zijn de gevolgen van de klimaatveranderingen? In De onbewoonbare aarde stelt David Wallace-Wells deze vraag aan de orde. Aan de hand van de laatste wetenschappelijke inzichten probeert hij deze vraag te beantwoorden.

In Amerika is de auteur geen onbekende. Hij is historicus en schrijver en schreef onder andere voor Newsweek en The New Republic. Nu is hij werkzaam als adjunct-hoofdredacteur van New York Magazine.

In De onbewoonbare aarde neemt David de lezer mee naar verschillende facetten van chaos. Hij bespreekt in dit deel van zijn boek onder andere natuurbranden, stervende oceanen en honger. In totaal 12 verschillende soorten chaos neemt hij onder de loep. Hij start zijn verhaal met het deel kettingreacties. Hij maakt hierin de lezer duidelijk welke gevolgen deze kettingreacties veroorzaken. Zijn eerste zin komt gelijk binnen bij de lezer. Deze luidt: Het is erger dan je denkt, veel erger. Bij mij zorgde deze zin gelijk voor scherpte. Is het dan echt zo erg? Waar doelt hij allemaal op? Het is een zin die de lezer uitnodigt om verder te lezen. Want niemand wil toch dat het nog slechter met de wereld zal gaan?

Af en toe voelde het boek voor mij wel wat Amerikaans aan. Het gegeven wordt soms wel erg zwart-wit weggezet, zonder echt sterke onderbouwing. Maar dat hij de lezer wakker wil schudden dat doet David Wallace-Wells zeker. Hij weet een bepaalde scherpte aan te brengen in zijn boodschap, zonder dat het moeilijk te begrijpen is. Voor mij ligt hierin ook de kracht van dit boek. De boodschap is duidelijk, zonder al te moeilijke tekst.

Toch is De onbewoonbare aarde geen boek waarin ik achter elkaar kon doorlezen. Het is een stuk bewustwording, die voelbaar is op elke bladzijde. Ik heb steeds een stukje gelezen om het boek daarna weg te leggen.

Na het dichtslaan van dit boek bleef bij mij maar de vraag rijzen: wat is mijn rol in dit geheel? Wat kan ik (nog) veranderen om de desastreuze klimaatveranderingen te verminderen? Ik vind dat de auteur met De onbewoonbare aarde een heldere boodschap aan de lezer meegeeft. Hij zet de lezer zonder oordeel tot nadenken aan en tot bewustwording. Want laten we eerlijk zijn, de wereld verandert en zal steeds verder onderhevig raken aan de klimaatverandering. Willen we dit als bewoner van de aarde echt laten gebeuren?

Ik vind dit boek een aanrader voor mensen die geïnteresseerd zijn in duurzaamheid en klimaatverandering. Het is geen heel moeilijk leesbaar boek, maar voelt met momenten wel wat Amerikaans aan. Als je hierdoorheen kunt prikken, dan zal het boek een echte eyeopener zijn voor vele lezers.
4 welverdiende sterren.

★★★★
Titel: De onbewoonbare aarde | Leesfragment | Auteur: David Wallace-Wells | Uitgeverij: De Bezige Bij | Categorie: Romans Non-Fictie | Thema’s: duurzaamheid, klimaatverandering | Verkrijgbaar als: Paperback en E-book | 272 pagina’s | ISBN13: 9789403148601 | Verkrijgbaar sinds: maart 2019 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 01-11-2019 | Prijs: €22,99 (E-book €12,99)| Bestellen