De mens

Recensie De Mens door Fany van Hemelen:
In De Mens neemt Tom Phillips ons mee op een krankzinnige reis door de grootste fock-ups van de mens in de geschiedenis. Onze mensensoort blijkt nogal ijdel, dom en machtsgeil. Soms zijn we ook naïef of jaloers op anderen en al deze eigenschappen maken dat we vaak mislukken in onze plannen. Het is net ons complexe brein dat onder meer zorgt voor onheil en foute ideeën.

Wat heb ik genoten van dit sarcastisch vertelde non-fictie boek. Toegegeven, het feit dat door ons toedoen allerlei catastrofes gebeuren is niet leuk en op zijn zachtst gezegd erg verontrustend. Een heel meer (Het Aralmeer) dat “verdampt”, de natuur die we naar onze hand willen zetten, leiders met idiote plannen, .. het zijn allemaal voorbeelden van catastrofes door typisch menselijk handelen. Naïviteit, macht en geld spelen naast “ de drang naar steeds meer en beter” een grote rol in de fouten in het verleden. We zijn dus minder succesvol dan we denken en onze ego’s maken er vaak een puinhoop van.

“Zodra wij ergens neerstrijken, holt de buurt achteruit” – Citaat Tom Phillips

Dit non-fictie boek is geen droge opsomming van feiten, meer nog, door de droge humor en de rake voorbeelden, moest ik vaak hardop lachen om zoveel onzin van de “intelligente soort”. Tom Philips is naast journalist ook cabaretier en dat blijkt duidelijk uit zijn manier van schrijven.Deze man schrijft zo beeldend en direct dat ik me de gebeurtenissen visueel kon voorstellen. Elk hoofdstuk gaat over een bepaalde reden waarom we de bal vaak compleet misslaan. De auteur verstaat de kunst om feiten in een attractieve en bijna cartoonachtige vorm te gieten. Door deze aanpak heeft het boek echt waardevolle informatie en nuttige weetjes te bieden. In tien hoofdstukken neemt hij me mee op reis door verschillende missers in het verleden.

Door de humor komt de boodschap ook helemaal over en is het effect veel groter dan als het boek een saaie opsomming zou gegeven hebben.

Na De Mens weet ik zeker dat we falen omdat er allerlei verklaringen voor ons gedrag zijn. Toch hoop ik dat we toch wel wat dingen onthouden uit dit heerlijk amusante en leerrijke non-fictie boek met een boodschap.

Nog belangrijk om te weten is dat veel zaken in dit boek echt wetenschappelijk onderbouwd zijn. Wanneer er geen concreet bewijs is, geeft de auteur dit aan door te verduidelijken dat het waarschijnlijk zo zal gegaan zijn.

De Mens is het antwoord op waarom wij als mensen dingen vaak verkeerd aanpakken. Het is maar de vraag of we in de toekomst slimmer gaan worden. Na De Mens gelezen te hebben, weet ik zeker dat we falen omdat er allerlei verklaringen voor ons gedrag zijn. Toch hoop ik dat we toch wel wat dingen onthouden uit dit heerlijk amusante en leerrijke non-fictie boek met een boodschap.

Waarschijnlijk is dit ijdele hoop en kan Tom Phillips nog wel een ander boek samenstellen over de blunders die we in de toekomst gaan maken?

★★★★★
Titel: De mens | Leesfragment | Auteur: Tom Phillips | Uitgeverij Thomas Rap | Categorie: romans – non-fictie | Uitvoering: paperback of E-book | 368 pagina’s | ISBN13: 9789400402638 | Verkrijgbaar sinds: februari 2019 | Recensent: Fany van Hemelen | Datum recensie: 05-04-2019 | Prijs max: €22,50 | Bestellen