Geheim leven

Recensie Geheim leven door Hannie van Grol:
Een eeuw familiegeheimen

Het verhaal start in 1918 in Den Haag als twee dikke vriendinnen Catharina en Dymphna, onafscheidelijk, de Spaanse griep krijgen. Dymphna overlijdt eraan en Catharina overleeft, maar is ontroostbaar. Haar ouders sturen haar naar familie in Nije Siel, een dorpje in Friesland aan de Zuiderzee om op te knappen. Dat lukt maar moeizaam en Catharina wil niet meer terug naar huis. Daarom trouwt ze, na een paar jaar in Nije Siel gewoond te hebben, met Lambert Kingma, een gewone arbeider die hard moet werken om de kost te verdienen. Na een aantal miskramen krijgen ze twee kinderen, Elza en tien jaar later Wander.

Dan komt naast hen de familie Brandsma met zoon Reid wonen. Elza moet helemaal niets hebben van Imke, de moeder. De andere twee personen mag ze heel graag. Maar Imke dringt zich erg op aan de ouders van Elza, die blij zijn met haar hulp in deze moeilijke tijden. Catharina heeft het lichamelijk zwaar te verduren en ze gaat steeds verder achteruit tot ze, nog geen veertig jaar oud, overlijdt. Elza is al enige tijd thuis van school, omdat haar moeder niet in staat was het huishouden te doen. Ze moest ook de zorg voor Wander op zich nemen. Dat verandert niet na het overlijden van haar moeder. Ze kent moeilijke tijden, maar weigert hulp van de buurvrouw te accepteren. Enige tijd later komt de man van Imke door verdrinking om het leven en dit drijft de twee overgebleven echtgenoten in elkaars armen, zeer tot ongenoegen van Elza. Ze weigert deel uit te maken van het nieuwe gezin en heeft ook zeer haar bedenkingen over de dood van beide mensen. Er volgt ook nog een politieonderzoek, maar datgene wat Elza weet, probeert ze angstvallig achter te houden om haar vader in bescherming te nemen.

Dan springt het verhaal naar Amerika in 2018. Lambert en Imke zijn jaren geleden daarheen geëmigreerd en ze hebben destijds Wander met zich meegenomen. Wander die nu Wayne genoemd wordt, weet niet beter dan dat Imke zijn moeder is. Inmiddels zijn beide ouders overleden. Zelf heeft hij een dochter gekregen, Faye, en zij heeft ook weer een dochter gekregen, Ruby. Bij het opruimen van de zolder stuiten ze op een kistje met allerlei documenten en brieven. En dan begint hun raadselachtige zoektocht naar verborgen familiegeheimen. Daarvoor reizen ze af naar Nederland naar Nije Siel. Ook daar is inmiddels het nodige gebeurd. Elza is dan al 95 jaar en heeft twee kinderen die hun vader nauwelijks gekend hebben. Hij is al jong overleden. Bij alle vragen die Elza gesteld worden, hult ze zich in stilzwijgen, tot grote frustratie vooral van dochter Katie.

Geheim leven is een boek dat gedeeltelijk fictie is en voor een deel op waarheid berust. In het leven van auteur Carla de Jong speelden ook familiegeheimen en na het vinden van een oud krantenartikel waarin over moord geschreven werd, dook ze in de archieven en legde ze met hulp van Jelle Brouwer de familiegeschiedenis bloot. Met de vrijheid die een schrijver heeft, schreef ze dit boek, waarin ze op meerdere punten afweek van de historische gebeurtenissen. Achterin het boek legt ze uit wat op waarheid berust en wat haar veranderingen zijn geweest.

Geheim leven is een interessant boek waarin je door wilt lezen, omdat je zelf ook nieuwsgierig wordt naar de ware toedracht. Helemaal op het eind van het boek vallen de puzzelstukjes in elkaar. Inmiddels is er dan een eeuw verstreken. Drie generaties hebben met geheimen geleefd en de impact die hieruit voortvloeit, wordt prachtig beschreven in dit boek. Het woordgebruik is prettig, de opbouw is fenomenaal. Al zijn er regelmatig tijdsprongen in het boek, het is prima te volgen waar en wanneer het verhaal zich afspeelt. Steeds wisselende perspectieven zorgen voor de nodige afwisseling. Karakters worden goed uitgediept en emoties mooi in woorden gevat. Langzaam wordt steeds meer een tipje van de sluier opgelicht tot uiteindelijk de hele sluier verdwijnt. Dan blijf je in verwondering achter over hoe het mogelijk is dat geheimen een eeuw lang bewaard blijven. Prachtig is ook de motivatie die erachter zit om het verleden verborgen te houden. Meesterlijk verwoord.

Geheim leven is een aanrader waar je geen spijt van zult krijgen!

★★★★★
Titel: Geheim leven | Leesfragment | Auteur: Carla de Jong | Uitgeverij: Ambo|Anthos | Categorie: Literaire romans | Uitvoering: Paperback, dwarsligger of E-book | 352 pagina’s | ISBN13: 9789026346132 | Verkrijgbaar sinds: april 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 10-06-2019 | Prijs max. : €21,99 | Bestellen