Max de wonderhond

Recensie Max de wonderhond door Antoinette van Steeg:

Kerry Irving schrijft met Max de wonderhond een indrukwekkend boek waarin hij zijn liefde voor zijn hond Max niet onder stoelen of banken steekt. Waarom is Max zo belangrijk in zijn leven?

Het leven van de auteur is niet altijd makkelijk geweest. Zo moesten hij en zijn broers meemaken dat zijn ouders middels een vechtscheiding uit elkaar gingen. Zijn vader vindt een andere vrouw en verhuist naar Australië, maar zijn liefde voor de drank houdt ook daar stand. Zijn moeder vindt ook een nieuwe liefde, maar deze partner kan het totaal niet vinden met Kerry. Al jong moet hij leren om op eigen benen te staan.
Als hij zijn vrouw Angela ontmoet, lijkt het geluk hem toe te lachen. Hij heeft een goede baan en is gelukkig tot hij in 2006 vanachter door een vrachtwagen wordt aangereden. In eerste instantie lijkt het mee te vallen, maar het is het begin van veel pijn.

Kerry komt thuis te zitten met chronische pijn en raakt depressief. Is dit nu zijn leven? Angela steunt hem door dik en dun. Wanneer Kerry Max bij toeval ontmoet, kan hij niet bedenken hoe belangrijk Max voor hem zal gaan worden. Al snel zorgt Max voor een doel in zijn leven. Het lukt Kerry om aan de slag te gaan als zelfstandig ondernemer en hij neemt Max overal mee naartoe. Aan het eind van de dag brengt hij hem dan terug naar de eigenaar. Dan krijgt hij te horen dat Max zijn baasjes gaan verhuizen. Hoe moet hij zonder Max die hem begrijpt en aanvoelt? Dan krijgt hij de kans om Max over te nemen. De twee blijven onafscheidelijk. Ondertussen raakt Max steeds bekender door de foto’s die Kerry van hem plaatst op Facebook.

De twee kunnen niet zonder elkaar en Max is een grote steun voor Kerry, maar ook voor anderen. In de loop van het jaar krijgt Max veel bekendheid en Max gaat zelfs mee naar het Koninklijk Huis in Engeland. Het gezin breidt in de loop der tijd nog uit met twee honden.

Max de wonderhond is een boek dat de lezer zal ontroeren. Prachtig om te lezen wat Max betekent voor Kerry, maar voor zoveel meer anderen die Max mogen ontmoeten. Hij biedt liefde, rust en steun waardoor het Kerry lukt om zijn leven weer op te pakken. Prachtig om te lezen hoe de twee een schitterende wandeltocht maken. Een mijlpaal die zo onbelangrijk lijkt, maar niks is minder waar.

Zelf heb ik twee honden en de steun en liefde van deze twee is al zo fijn. Ook zij weten wanneer de pijn hier erger is en komen dan bij me liggen of geven meer aandacht. Honden zijn zo intuïtief en juist van daaruit kunnen ze zoveel steun geven. Max de wonderhond is zo’n boek dat dit bevestigt.
Een waardevolle toevoeging aan het boek zijn de foto’s in het hart van het boek. Het geeft Max een gezicht.

Max de wonderhond is een boek dat ik met veel plezier heb gelezen. Het is in de ik-vorm geschreven waardoor het verhaal fijn leest. Kerry heeft een vlotte pen en schetst een uitgebreid beeld van zichzelf en Max. Het laat maar weer eens zien hoe belangrijk dieren kunnen zijn voor de mens. Max is hier een prachtig mooi voorbeeld van.

★★★★
Titel: Max de wonderhond | subtitel: Een hartverwarmend verhaal over een levensveranderende vriendschap | Leesfragment | Auteur: Kerry Irving | Uitgeverij Harper Collins | Categorie: autobiografisch, waargebeurd | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 223 pagina’s | ISBN13: 9789402705874 | Verkrijgbaar sinds: 14-07-20 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 06-08-2020 | Prijs: € 17.50, e-book € 12.99 | Bestellen