Pastorale

Recensie Pastorale door Hannie van Grol:
Pleidooi voor een natuurlijk boerenleven

Het woord pastorale heeft meerdere betekenissen. Voordat het verhaal begint, wordt al uitgelegd dat het een woord is dat afkomstig is uit het Latijn en betrekking heeft op het houden van schapen en runderen. James Rebanks is een herder, evenals zijn vader en opa.

Dit boek vertelt over het boerenleven dat de auteur in eerste instantie leerde van zijn opa. Die kon door het gebruik van zijn zintuigen vaststellen hoe de kwaliteit van de grond was en hoe de dieren eraan toe waren. Zijn liefde voor het boerenleven ontstond daar. Dit is tevens deel I in het boek, nostalgie genaamd. In deel II lezen we hoe de hoofdpersoon gaat studeren en ervaring opdoet in Australië, waar hij kennismaakt met grote landbouwmachines, met kunstmest en massaproductie. Helemaal vol van deze vernieuwingen keert hij terug naar Engeland naar de heuvels van het Lake District waar zijn familie nog woont om daar zijn kennis te delen.

Al vrij snel ontdekt hij dat er door de toegepaste monocultuur wel een grote opbrengst was, maar ook dat deze manier van werken zorgde voor verarming en uitputting van de grond. Ook de dieren die vroeger in de weilanden te zien waren, verdwenen uit het landschap, mede door het gebruik van de nodige bestrijdingsmiddelen. De vraag naar voedsel steeg door de toename van de wereldbevolking en boeren moesten wel mee met deze vernieuwing om in hun levensonderhoud te kunnen voorzien. De oogst was dan wel overvloedig, maar de prijs die boeren betaald kregen voor hun producten en dieren, daalde fors.

In deel III dat Utopia heet, wordt verteld dat de nadelen van de “vooruitgang”, zoals deel II heet, te groot waren. De liefde voor het ouderwetse boerenleven kwam weer terug en zeker na het lezen van diverse boeken over dit onderwerp, werd de ‘regeneratieve landbouw’ voor zover mogelijk weer toegepast en was te merken dat de vogels weer terugkeerden, de bodem gezond werd en dat door juist zo weinig mogelijk kunstmest en pesticiden te gebruiken.

Het boek Pastorale geeft een duidelijk verloop aan van de ontwikkelingen in het boerenbedrijf. In de drie delen worden we meegenomen van de ‘nostalgie’ die het leven van zijn opa kenmerkte, via de zogenaamde ‘vooruitgang’ naar ‘Utopia’, de titel van het derde deel van het boek. Prachtig zijn de beschrijvingen van de natuur, de vogels, de begroeiing van de weilanden, de liefde voor de dieren, die nog de ruimte kregen en niet op een paar vierkante meter werden vetgemest. De liefde voor het boerenleven in zijn meest eerlijke vorm spat ervan af.

De schrijfstijl van Rebanks is filmisch, je waant je in het landschap en ziet en ‘hoort’ de vogels leven in die omgeving. Ook de weilanden met de bloemen en de diverse soorten gras zie je zo voor je. Je leeft mee met de mensen die op een eerlijke manier met de aarde en haar bewoners omgaan. Met ontzag lees je hoe ze om de ‘regeneratieve landbouw’ te kunnen blijven volhouden, gedwongen werden om soms elders werk te vinden om genoeg geld te verdienen. Want het boerenleven kostte heel veel, het bracht veel te weinig op, maar het respect voor de natuur was zo belangrijk dat ze dat ervoor over hadden.

Pastorale is een boek dat je meezuigt in het boerenleven, het leven van mensen die zoveel ontzag hebben voor de natuur dat je er alleen maar stil van kunt worden. Pastorale is een boek dat iedereen gelezen zou moeten hebben om net als de hoofdpersoon weer oog te krijgen voor de schoonheid en de magie van het natuurlijke landschap.
★★★★
Titel: Pastorale | Subtitel: Nalatenschap van een schaapherder | Auteur: James Rebanks | Uitgeverij: Hollands Diep | Categorie: romans | Verkrijgbaar als paperback, e-book en luisterboek | 272 pagina’s | ISBN13: 9789048837946 | Verkrijgbaar sinds: 08-10-2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 23-11-2020  | Prijs: € 22,99, e-book € 9,99 en luisterboek €12,99 | Bestellen