Uit de schaduw van de meester

Recensie Uit de schaduw van de meester door Hannie van Grol:
Onder Leidse professoren of hoe René Diekstra van het toneel verdween.

P. Licht, onderzoeker, heeft zich beziggehouden met de plagiaatkwestie die in 1996 speelde rond hoogleraar René Diekstra. Door collega’s werd hij destijds beschuldigd van grootscheepse fraude. Hoewel er een onafhankelijke onderzoekscommissie aan het werk ging om de zaak te onderzoeken, werd Diekstra toch ontslagen. Deze commissie bleek zoveel verkeerde informatie gedeeld te hebben, dat een andere groep verder onderzoek pleegde en tot een totaal andere conclusie kwam. Toch werden er geen excuses aangeboden en het ‘voorval’ werd in de doofpot gestopt.

P. Licht kreeg door een gelukkig toeval in 2019 veel informatie boven tafel, die een geheel ander licht laat schijnen over deze zaak. Naar aanleiding daarvan heeft hij dit boek geschreven. Natuurlijk is het fictie, maar het is wel gebaseerd op ware feiten, die ontdekt zijn in het draaiboek uit 1996 waarmee Diekstra ten val werd gebracht. Het heeft geresulteerd in een scherpe satire, waarin de situatie zoals die zich destijds heeft afgespeeld, op duidelijke wijze wordt belicht.

Uit de schaduw van de meester is een boek dat vol staat met vlijmscherpe humor. Er wordt een duidelijk beeld geschetst van het schandaal dat door een anonieme tipgever aan het rollen is gebracht. Directe collega’s hebben door jaloezie en afgunst geprobeerd (en destijds met succes) Diekstra ten val te brengen. Het leven op de universiteit wordt duidelijk neergezet en is voor diegenen die werkzaam zijn op de universiteit, heel herkenbaar.

De prachtige hardcover met leeslint ziet er aantrekkelijk uit. De afbeelding op de voorkant, waarop de leerling de judaskus geeft aan de meester, laat duidelijk zien waar de inhoud over zal gaan. In 52 korte hoofdstukken wordt het verhaal verteld vanuit het perspectief van Aat Hemelrijk die vanuit zijn onvrede met het feit dat hij nooit als opvolger benoemd werd van Diekstra, meewerkte aan aan deze lage actie. We krijgen een goed beeld van de beweegredenen van Hemelrijk en de situatie wordt helder geschetst. Ook hoe hij zichzelf buiten schot wilde houden en hoe zijn collega’s weer hun eigen hachje probeerden te redden.

Uit de schaduw van de meester laat een nieuw licht schijnen op de plagiaatkwestie uit de vorige eeuw op een prettig leesbare manier, vol subtiele en scherpe humor in een verhaal dat boeit van begin tot eind.

★★★★
Titel: Uit de schaduw van de meester | Auteur: P. Licht | Uitgeverij Elmar | Categorie: Biografie, Satire | Verkrijgbaar als hardcover | 184 pagina’s | ISBN13: 9789038927275 | Verkrijgbaar sinds: december 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 26-01-2021 | Prijs: € 21,99 | Bestellen