Recensie De laatste getuige door Hannie van Grol:
De laatste getuige van Frank Krake beschrijft de levensgeschiedenis van de nu 94-jarige Wim Aloserij. Wim groeit op in Amsterdam waar hij heel handig de uitbarstingen van zijn drinkende stiefvader probeert te ontlopen. Dat lukt vaak wel, maar niet altijd. Waarschijnlijk is zijn jeugd – met de constante mogelijkheid dat er gevaar dreigt van de kant van zijn stiefvader – de reden dat hij zo alert kan reageren op gevaar. Waardoor zich beschermen tegen aanvallen van buitenaf, een tweede natuur voor hem geworden. Precies dat heeft hem waarschijnlijk gered tijdens zijn verblijf in de kampen, waar altijd gevaar op de loer lag en hij altijd beducht moest zijn voor zijn leven. Bij het lezen blijkt dan ook hoe gewiekst hij naar oplossingen zocht en die vaak ook vond. Het lukte niet altijd, maar ook in die onmenselijke gruwelijke situaties blijkt wat een sterke geest Wim Aloserij moet hebben om dit te kunnen doorstaan.

De laatste getuige is een boek dat iedereen in dit vrije Westen gelezen zou moeten hebben om nooit te vergeten hoe mensonterend en ingrijpend de gruwelijkheden in WO II geweest zijn. Dit mag nooit meer plaatsvinden! Het boek houdt je aandacht gevangen tijdens het lezen, maar ook daarna laat het je niet los, het kruipt onder je huid en houdt je in een wurggreep. En dat alleen nog maar door het te lezen. Wat moeten de echte gebeurtenissen dan met iemand gedaan hebben? Het is onbegrijpelijk hoe mensen als Wim Aloserij dit hebben kunnen doorstaan. We kunnen dankbaar zijn dat Wim Aloserij dit met ons gedeeld heeft. Deze verhalen mogen nooit vergeten worden!

Verder ook alle lof voor de auteur Frank Krake, die op prachtige wijze dit verslag heeft opgetekend met zoveel achtergrondinformatie door diepgaand onderzoek te verrichten.
Het boek ziet er ook prima uit, aangevuld met foto’s uit het leven van Wim en van de plaatsen waar hij geweest is.
Maar als laatste een diepe buiging voor Wim Aloserij die in staat is geweest drie concentratiekampen en een scheepsramp te overleven en nu zijn verhaal met ons lezers wil delen.