De tweeling van Auschwitz

De tweelingRecensie De tweeling van Auschwitz door Hannie van Grol:
De persoonlijke bevrijding uit de Holocaust

Eva Mozes Kor is wereldwijd bekend door haar lezingen, de filmpjes op YouTube en alle berichtgeving rond haar persoon. In dit boek wordt haar persoonlijke verhaal verteld, niet alleen van haar verblijf in Auschwitz, maar ook de tijd daarvoor en zeker van haar leven dat ze leidde na de bevrijding.

Eva en Miriam zijn een eeneiige tweeling, geboren op 31 januari 1934 in Portz in Roemenië. Het joodse gezin heeft ook nog twee oudere kinderen. Als WOII uitbreekt, begint ook het pesten. Dit gezin is het enige joodse gezin in het kleine dorp waar ze wonen. Uiteindelijk worden ze, als de tweeling tien jaar oud is, naar Auschwitz gedeporteerd. Omdat Eva en Miriam een tweeling zijn, komen ze terecht bij de wrede dokter Josef Mengele, ook wel De Engel des Doods genoemd, die mensonterende experimenten uitvoert bij tweelingen. De andere familieleden overleven het vernietigingskamp niet.

“In Auschwitz was sterven heel gemakkelijk. Overleven, dáár had je een dagtaak aan.” – Eva Mozes Kor

Met enige afstandelijkheid worden de gruwelijkheden beschreven, maar onderhuids voel je wel degelijk de pijn en wanhoop en vooral de extreem sterke drang van Eva om niet ten onder te gaan. Het lukt haar om samen met haar zus het kamp te overleven. Ze zijn dan elf jaar. Daarna komen ze via Rusland en Roemenië terecht in Israël. Hier hebben ze het gevoel hun leven weer terug te krijgen. Als Eva trouwt met een Amerikaan, verhuist ze naar Amerika. Ze krijgen een zoon en een dochter, maar ook daar heeft het gezin te lijden onder pesterijen. Uiteindelijk kiest ze ervoor lezingen te geven, excursies naar Auschwitz te organiseren om iedereen op de hoogte te brengen van wat er zich heeft afgespeeld in WOII. Hoe ze haar weg daarin vindt en zichzelf persoonlijk bevrijdt van alle oorlogstrauma’s, is intrigerend om te lezen.

Het boek De tweeling van Auschwitz leest zeer vlot en is heel toegankelijk geschreven. De foto’s die in het boek opgenomen zijn, maken het verhaal levensechter en persoonlijker, een mooie aanvulling op deze indrukwekkende geschiedenis. En de boodschap die er spreekt uit dit boek, is er een om nooit te vergeten. Eva’s gedrevenheid om te overleven en daarna haar boodschap wereldkundig te maken, roepen diepe bewondering op voor deze sterke vrouw.

“Eva beëindigde haar lezingen altijd met: ’Woede is een kiem voor oorlog; vergiffenis is een kiem voor vrede.”– Eva Mozes Kor

Dit boek is een aanrader, en eigenlijk verplichte literatuur, voor iedereen om nooit de gruwelen van WOII te vergeten!

De Fontein logo

★★★★★
De tweelingTitel: De tweeling van Auschwitz | Leesfragment | Auteur: Eva Mozes Kor | Uitgeverij De Fontein | Categorie: Oorlogsromans, Biografie | Verkrijgbaar als paperback, e-book en luisterboek | 256 pagina’s | ISBN13: 9789026156250 | Verkrijgbaar sinds: 07-09-2021 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 02-10-2021 | Prijs: €17,50, e-book €9,99 en luisterboek €14,99 | Bestellen

Luisterrijk