We moeten dapper zijn

Recensie We moeten dapper zijn door Hannie van Grol:
Een zeer uitgebreide familieroman

In december 1940 vindt een bombardement op Southampton plaats. Veel mensen worden geëvacueerd naar omliggende plaatsen. In het plaatsje Upton arriveren verscheidene bussen. In een van de bussen vindt Ellen Parr een slapend meisje van een jaar of vier. Niemand weet wie het meisje is en bij wie ze hoort. Ellen neemt haar op in haar huis, terwijl ze al drie evacués heeft. Hoewel ze nooit kinderen heeft gehad en die ook nooit wilde, krijgt ze een heel sterke band met het meisje dat Pamela blijkt te heten. Ook Ellen’s echtgenoot Selwyn neemt haar liefdevol op.

Aan het eind van de oorlog komt Pamela’s vader in beeld, hij eist het meisje op en brengt haar naar Ierland waar zijn zus woont. Hoewel Ellen nooit kinderen wilde, is ze ontroostbaar om het verlies van Pamela. Als dan ook nog het contact via brieven tussen Ellen en Pamela wordt verbroken, is ze voor haar gevoel “mijn meisje” voor altijd kwijt. Dagelijks voelt ze het gemis, maar door ‘dapper’ te zijn vecht ze zich door het leven heen.

Het verhaal wordt niet chronologisch verteld, het verspringt telkens in de tijd. Wel wordt duidelijk aangegeven in welke tijd we zijn aanbeland. Zo worden we op de hoogte gebracht van de jeugd van Ellen, waarin ze al op 14-jarige leeftijd haar moeder verloor. Haar vader was allang uit beeld, hij had het gezin berooid achtergelaten. Ook door deze periode slaat ze zich ‘dapper’ heen. Jammer is dat dit gedeelte zo uitgebreid beschreven wordt, met zoveel uitweidingen naar personen en gebeurtenissen, dat het lastig wordt hier geboeid verder te lezen.

Het latere leven van Ellen wordt ook beschreven. Uit alles blijkt dat ze Pamela nog steeds mist. Als er weer een jong meisje Penny op haar pad komt, ziet ze daarin de vervanging voor Pamela. Vaak verwisselt ze in haar beleving beide kinderen, wat tot ontroerende situaties leidt.

We moeten dapper zijn vertelt een prachtig verhaal. Helaas zijn er gedeeltes in het boek die te uitgebreid zijn en daardoor niet boeien. Het boek had veel compacter kunnen zijn, dan was het verhaal blijven raken. Nu was het lastig om bij sommige passages de aandacht erbij te houden.

De schrijfstijl van Frances Liardet is beeldend en raakt in sommige periodes heel diep, waardoor je toch door wilt blijven lezen om erachter te komen, hoe het verhaal afloopt. En dat doorlezen is zeker de moeite waard, want in het voorlaatste gedeelte volgt nog een bijzondere ontknoping die bijzonder treffend beschreven wordt. Ook het eind dat in 2010 speelt, is zeer ontroerend. Bijna het hele boek wordt beschreven vanuit Ellen, alleen is in het laatste gedeelte Pamela aan het woord.

We moeten dapper zijn is een, bij gedeeltes wat langdradige, roman over moed, tederheid en vooral de liefde voor een kind. Als we net zoals de auteur in de titel aangeeft, ‘dapper’ zijn en volhouden, worden we uiteindelijk getrakteerd op een ontroerend verhaal met een prachtige boodschap.

★★★
Titel: We moeten dapper zijn | Auteur: Frances Liardet | Uitgeverij Nieuw Amsterdam | Categorie: Romans, oorlogsromans  | Verkrijgbaar als paperback en E-book | 432 pagina’s | ISBN13: 9789046825242 | Verkrijgbaar sinds: 17-09-2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 19-11-2019 | Prijs: € 22,99, E-book € 13,99 | Bestellen