Misschien

Recensie Misschien door Hannie van Grol:
Een roman over vertrouwen en overgave

Het verhaal in Misschien draait om Mieke van der Jacht die op het eind van haar leven nog eenmaal op reis wil gaan. Omdat ze terminaal is, roept ze de hulp in van Dorian, zodat zij haar zou kunnen begeleiden op deze reis. Dorian is therapeute, ze geeft speltherapie aan kinderen en volgt zelf nog een opleiding waarvoor ze opdrachten moet uitvoeren waarmee ze behoorlijk aan het worstelen is. Een conflict tussen Dorian en Siep, haar man, komt door dit vreemde verzoek van Mieke tot een uitbarsting. Maar op de achtergrond zijn altijd mensen aanwezig waarbij je aan kunt kloppen voor hulp.

Nog veel meer personen spelen een rol in dit boek. Op de een of andere manier staan ze in contact met Mieke van der Jacht, maar ze dragen niet allemaal bij aan de voortgang van het verhaal. De gebeurtenissen in Misschien hangen een beetje als los zand aan elkaar, bepaalde gedeeltes hadden zo weggelaten kunnen worden zonder dat dat schade zou doen aan het verhaal. Stuk voor stuk zijn het wel interessante fragmenten, maar het leidt af van het hoofdthema.

Langzamerhand wordt duidelijk wat de drijfveer is van Mieke, wat haar grote geheim is en waarom ze op het laatst van haar leven nog eenmaal op reis wil gaan. Maar haar ziekte vordert sneller dan ze gehoopt had en de reis kan geen doorgang vinden. Dan komen de mensen om Mieke heen in actie om op een andere manier toch aan haar wens te voldoen. Dat gedeelte van het verhaal dat eigenlijk de rode draad is, is heel ontroerend om te lezen.

Ans Feijen werkte jarenlang als psychiatrisch verpleegkundige en zelfstandig therapeute in de geestelijke gezondheidszorg, toen ze besloot op reis te gaan en vele natuurvolkeren te bezoeken om bij hen levenswijsheid op te doen. En dat is duidelijk merkbaar in dit boek, dat doorspekt is met filosofische gedachten, verwijzingen naar de mythologie, paranormale verschijnselen en contact met de innerlijke bron. En juist dat maakt het boek waardevol om te lezen.

De schrijfstijl is heel toegankelijk, af en toe wat over de top. De lezer wordt dan gebombardeerd met gedachten en gevoelens die van a tot z beschreven worden. Andere gedeeltes vorderen weer heel vlot. Die verschillende stijlen halen de eenheid uit het verhaal, vooral de uitweidingen die niet relevant zijn voor de eigenlijke verhaallijn zijn, daar debet aan. Er worden heel veel worstelingen beschreven, maar de uiteindelijke conclusie van het boek is dat het in het leven draait om hoop, vertrouwen en overgave. Op die manier kan een ‘misschien’ getransformeerd worden naar zekerheid.

★★★
Titel: Misschien | Leesfragment | Auteur: Ans Feijen | Uitgeverij Elikser | Categorie: Romans | Uitvoering: paperback | 329 pagina’s | ISBN13: 9789463651509 | Verkrijgbaar sinds: juni 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 05-09-2019 | Prijs: €22,50 | Bestellen