Hoeve Westergaarde

Recensie Hoeve Westergaarde door Jolanda Kalkman:
Hoeve Westergaarde is al sinds 1740 eigendom van de familie Borgman. Volgens de traditie gaat deze kapitalistische hoeve steeds van vader op zoon over. Nu 150 jaar later wil Joost Borgman deze traditie voortzetten. Wanneer zijn vrouw Ina zwanger is, hoopt hij dan ook na twee dochters op een gezonde jongen. Hij is dan ook erg trots als de baby inderdaad een jongetje blijkt te zijn. Maar na enkele weken verdwijnt zijn blijdschap. De jongen blijkt niet te reageren op geluiden en na onderzoek is de conclusie inderdaad dat hij doof geboren is. Met een doof kind zit Joost nog altijd zonder opvolger. Hij hoopt dat zijn vrouw spoedig opnieuw zwanger zal raken, maar wanneer dit even op zich laat wachten, wordt hij er steeds humeuriger onder.

Jaap Gorter is daggelder bij Joost Borgman. Zijn vrouw Greta werkt er als Meid. Samen hebben ze twee jongens en twee meiden. Het is hun dochter Greetje die een speciale band opbouwt met de dove Leentje. Al sinds ze kleuter zijn, lukt het haar Leentje goed te begrijpen. Maar hoe ouder de twee worden, hoe meer ze op elkaar gesteld raken. En dit is juist wat Joost niet zint. Hij zal er dan ook alles aan doen om de twee uit elkaar te drijven.

“Jij bent oud genoeg om te weten dat niet boerinnen maar boeren beslissen met wie zijn kinderen trouwen. Jij hebt je van kinds af aan met Leen beziggehouden, maar toen je hier als hulpje en later als tweede meid aan de gang ging werd jij betaald om te werken en niet langer als kindermeisje te fungeren. Daar heb ik het al eens met de boerin over gehad. Je moet maar wat afstand van Leen bewaren, want dit gaat de verkeerde kant op.”

In Hoeve Westergaarde neemt het verhaal je mee met een nogal stugge rijke boer die heel veel moeite heeft met het veranderen van oude tradities. In dit geval wil hij beslissen met wie zijn kinderen gaan trouwen. Maar wanneer blijkt dat de kinderen hier zelf heel anders over denken, komt hij in moeilijke situaties terecht waarin zijn keuze voor de kinderen grote gevolgen voor zichzelf kan hebben.

Clemens Wisse is schrijver van historische boerenromans. Na ruim 40 boeken weet hij dan ook precies de juiste sfeer te treffen. Je gaat even een stapje terug in de tijd en waant jezelf in het boeren-plattelands leven. Een tijd waarin alles nog met de hand werd gedaan. Opvallend zijn de vele spreekwoorden en gezegden die in de tekst staan. Het doet mij denken aan mijn oma die ook heel vaak een spreekwoord of gezegde ertussendoor gooide. Jammer eigenlijk dat dat nu niet meer zo veel gebeurt en dat deze mooie zinnen in de vergetelheid raken. Het taalgebruik is een tikkeltje ouderwets, maar ik denk niet dat dat heel erg is, want ik verwacht dat de doelgroep van dit soort boeken ook iets ouder is. Ik vond het verder prettig lezen en hield dan ook goed de vaart erin, zodat het boek al gauw uit was.

Ik heb erg genoten van deze roman. Vanaf de eerste bladzijde zat ik direct in het verhaal. Alleen haalde ik in het begin de personages Joost en Jaap door elkaar, omdat ik ze toen nog niet goed “kende”. Het verhaal laat goed zien hoe tijden veranderen en hoe moeilijk dit soms kan zijn wanneer je je aan oude tradities vast wilt blijven houden. Je ziet hoe Joost worstelt. En net als zijn tweede vrouw Nel vond ik Joost niet altijd een aardige man. Juist omdat hij met Nel ook zelf met twee maten meet. Toch vond ik het hele verhaal heel goed uitgewerkt en komen alle verhaallijnen langzaam op hun plek terecht.

De epiloog is kort maar krachtig en zorgt voor een mooi einde aan het boek. Het boek laat ook nog eens goed zien welke invloed het geloof had wanneer je verliefd werd op iemand van een ander geloof. Iets wat denk ik nog altijd een grote rol speelt. Pastoor Hemerik heeft echter een heel belangrijke opmerking die zo waar is, dat ik hem hier graag wil citeren:
“Er is maar één God, lieve kind, en die aanbidden jullie allebei.
Het verschil zit ‘m echter in de manier waarop.”-Clemens Wisse

Met ruim 200 bladzijden is dit niet een heel dik boek. Ik had het eigenlijk helemaal niet erg gevonden wanneer het boek nog 100 bladzijden dikker was geweest. Maar gelukkig komt er in het nieuwe jaar alweer een nieuw boek van Clemens Wisse uit.

Kun je ook zo genieten van een mooie streekroman? Wil je je mee laten voeren met alle perikelen die zich op Hoeve Westergaarde afspelen? En zou je ook graag de oude spreekwoorden en gezegden levend houden? Dan is dit boek een echte aanrader!

★★★★
Titel: Hoeve Westergaarde |  Auteur: Clemens Wisse | Uitgeverij Zomer & Keuning | Categorie: historische romans | Verkrijgbaar als: hardcover en e-book | 224 pagina’s | ISBN13: 9789020538373 | Verkrijgbaar sinds: 13-10-2020 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 05-12-2020 | Prijs hardcover: €17,50, e-book: €7,99 | Bestellen