Sterker dan wind en water

Recensie Sterker dan wind en water door Brigitte Audiens:
In deze omnibus zijn drie complete romans terug te vinden, waaronder Sterker dan wind en water.

De schrijfster Henny Thijssing-Boer werd “de koningin” van de streekroman genoemd. Ze zei zelf ooit over haar auteurschap: “Schrijven is voor mij een vorm van liefhebben en is dat niet het mooiste wat er is?” Henny is spijtig genoeg overleden op 24 mei 2011 op 78-jarige leeftijd in Winschoten. Maar door haar vele boeken blijft ze verder bestaan.

De liefde waarmee ze schrijft, voel je ook in deze roman Sterker dan wind en water. Betteke Lofvers en Maarten Mulder zijn hopeloos verliefd op elkaar. Maar helaas kan Maarten niet voor Betteke kiezen. Hij moet de polderboerderij van zijn ouders verderzetten. Daardoor is hij verplicht om een vrouw van zijn stand te trouwen. Betteke hoopte dat hun liefde alles zou veranderen. Ze is inderdaad van eenvoudige komaf, maar haar hart loopt over van liefde voor hem. Daardoor hebben ze zich één keer laten gaan en nu is ze zwanger van hem. Zelfs dit wondertje kan Maarten niet van gedachten doen veranderen. De verplichtingen gaan voor alles.

Teleurgesteld gaat Betteke een tijdje opnieuw bij haar ouders wonen. Als haar zoontje Bartje geboren is, wordt het dringend tijd om te zorgen dat er brood op de planken komt. Haar ouders hebben het financieel ook niet makkelijk. De dominee kent een gezin dat hulp kan gebruiken. Op die manier kan Betteke samen met Bartje gaan inwonen bij het gezin van Lammert Teisman. Hij heeft zijn vrouw verloren en heeft nog drie kleine kinderen om voor te zorgen. Betteke zal het huishouden regelen en alles voor de kinderen in orde maken. Zo kan ze tegelijkertijd voor haar zoontje zorgen en kan ze iets verdienen. Uiteraard heeft ze dan ook een dak boven haar hoofd en kan ze Lammert werk uit handen nemen, zodat hij het werk op zijn boerderij kan doen.

Het leven van Betteke gaat met ups en downs, maar ze is een optimistisch meisje. Ze gelooft en vertrouwt erop dat ze het aan zal kunnen. Het is een klein dorp waar iedereen alles weet van iedereen. Dus als Maarten huwt met Wietske, weet Betteke dit ook heel snel. Het is een moeilijke dag voor haar, maar ze gunt hem dit geluk. Ze krijgt heel veel steun en begrip van Lammert, waar ze ondertussen een betere band mee opgebouwd heeft. De kinderen steunen ook heel erg op Betteke. Ze brengt enorm veel tijd met hen door, tussen al het werk in.

Lammert biedt haar een oplossing aan voor een betere en zekere toekomst, die Betteke na goed nadenken aanneemt. Maar plotseling loopt er van alles mis. Betteke wordt zwaar op de proef gesteld. Kan ze dit nog wel volhouden ? Wat moet er nu gebeuren ? Ze is radeloos.

Henny Thijssing-Boer schrijfstijl leest vlot, aangenaam en boeiend. Je voelt vanaf het begin dat je letterlijk meegetrokken wordt door de tijd. De personages zijn beeldend en gedetailleerd uitgewerkt. De koppigheid van Betteke als ze niet wil opgeven, merk je in de schrijfstijl, alsook de manier waarop ze omgaat met de kinderen en alles wat er op haar pad komt. Naarmate het verhaal vordert, zie je haar groeien. Het naïeve, verliefde meisje wordt een volwassen vrouw door alle zorgen en het zware leven dat ze door spartelt, door alle beslissingen die ze op jonge leeftijd reeds moest maken.

Maarten die als jongeman wel degelijk verliefd was en zich liet leiden door zijn ouders en door de jaren heen zijn eigen beslissingen durft te nemen, neemt zijn leven in eigen handen. De ouders van Betteke en Maarten die zich zorgen maken, maar toch ook hun standpunten verdedigen, worden duidelijk neergezet.

De omgeving die mee opgenomen wordt in dit boek, is mooi verweven in het dorpsleven. Je loopt mee rond met de bewoners en staat mee te roddelen. Je merkt het verschil tussen de minder fraaie buurten en de polderboerderijen met hun mooie verre uitzichten.

Uiteraard voel je de liefde tussen alle personages. Dit boek is geschreven met ongelooflijk veel liefde. Dat komt tot uiting in de hele roman. Je kunt niet stoppen met lezen, voordat je weet hoe het leven van Maarten, Betteke en de kinderen zal verdergaan.

Dit verhaal geeft weer dat het niet eenvoudig was om als alleenstaande moeder te overleven vroeger. Er was wel degelijk een verschil tussen arm en rijk, maar de mensen stonden wel klaar om elkaar te helpen. Dit alles wil niet zeggen dat deze mensen niet gelukkig waren. Ze maakten hun leuke en mooie momenten zelf. Het was moeilijk om iedere maand rond te komen, maar de tijd die ze samen waren, werd intenser beleefd. Dit maakt hen ook trots en maakt hun onderlinge band sterker.

Sterker dan wind en water is een aanrader voor iedereen die van het dorpsleven houdt en van alles wat daar reilt en zeilt. Lees zeker dit mooie boek van Henny en je krijgt het antwoord op deze vragen.
★★★★
Titel: Zomer Omnibus-  Sterker dan wind en water | Auteur: Henny Thijssens-Boer | Uitgeverij Zomer en Keuning  | Categorie: streekromans | Verkrijgbaar als: paperback | 544 pagina’s in totaal | ISBN13: 9789024215034 | Verkrijgbaar sinds: mei 2015 | Recensent: Brigitte Audiens | Datum recensie: 25-11-2020 | Prijs: €9.99 | Bestellen