Boeddhisme in alle eenvoud

Recensie Boeddhisme in alle eenvoud door Antoinette van Steeg:
Boeddhisme is niet meer weg te denken. Als je goed om je heen kijkt, zie je overal wel een Boeddhabeeld, schilderij of andere gerelateerde spullen. Maar hoe is het boeddhisme ontstaan? Is het wel een religie zoals veel van ons denken?

Boeddhisme in alle eenvoud is een compact boekje met een opvallende, eenvoudige cover. De titel past exact bij de inhoud. Het is eenvoudig en begrijpelijk geschreven. Het is opbouwend en leerzaam. Wie meer weten over deze filosofie moet echt dit pareltje van Steven Hagen aanschaffen. Boeddhisme spreekt mij al lange tijd aan, maar ik heb er nog weinig over gelezen. Ik keek echt uit naar de inhoud. Heeft het mij weten te overtuigen? Jazeker!

Het boekje begint bij de basis en het ontstaan van deze filosofie. Officieel is het Boeddhisme geen geloof, maar hebben wij, de westerse bevolking, deze benaming gegeven. Zuiver zien is de kern van het boeddhisme. In de loop van de jaren is er door de volgers meer aan toegevoegd, zoals de kleding, wierook, ceremoniën en beelden.

Gewaarzijn is een woord die vaak terugkomt in Boeddhisme in alle eenvoud. Dit is hoe Boeddha, zijn echte naam is Gautama, zelf zijn leer samenvatte. We hebben over alles wel een beeld of gedachten. Dit is zoals wij dit zien vanuit onze optiek. Maar als we er eens naar kijken zonder onze gedachten en beeld erbij te vormen? Is het dan nog steeds zo? Andere termen die geregeld terugkomen zijn realiteit, verlichting en waarheid. Ook deze termen staan in relatie tot het gewaarzijn. Wat is de echte realiteit, waarheid en verlichting als je puur naar het gebeuren kijkt. Niet wat jij denkt wat je ziet of denkt.

In drie delen, te weten: het eeuwige leven, wakker worden en vrije geest, neemt Steven Hagen ons mee door de eenvoud van het boeddhisme. Stap voor stap en met voorbeelden neemt hij de lezer letterlijk aan de hand mee door het boek. Boeddhisme in alle eenvoud sluit af met een overzicht hoe je op twee manieren kunt kijken naar de twaalfschakelige keten. De kijkwijze wordt beschreven vanuit: gebondenheid is en bevrijding is. Voorbeelden van de twaalfschakelige keten zijn: hebzucht, bewustzijn en gevoel.

Dit is een mooi boek over het ontstaan van het boeddhisme, de kern van de filosofie en hoe te kijken naar deze filosofie. Wie echt meer weten over boeddhisme zou dit boek eerst dienen te lezen, eer je in de moeilijkere materie stapt. Er zijn veel boeken geschreven over het boeddhisme, maar dit boek begint echt bij de kern. Boeddhisme in alle eenvoud is een boekje dat ik zeker nog eens zal pakken. Het kent een bewustmakende inhoud die mij nog meer heeft laten begrijpen wat het boeddhisme echt inhoudt. Ik geef het boek 4 sterren.

★★★★
Titel: Boeddhisme in alle eenvoud | Leesfragment | Auteur: Steve Hagen | Uitgeverij Altamira | Categorie: Spiritualiteit| Uitvoering: hardcover | 176 pagina’s | ISBN13: 9789401302074 | Verkrijgbaar sinds: februari 2015 |Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 14-01-2019 | Prijs: € 14,99 | Bestellen