De holistische reis

Recensie De holistische reis door Hannie van grol:
De holistische reis is een compleet boek over de mens in zijn totaliteit. Dennis van Miltenburg heeft door wat hij heeft meegemaakt in zijn leven een zoektocht ondernomen naar het wezenlijke van de mens. Uiteindelijk heeft hij al zijn kennis en informatie bij elkaar gebracht in dit boek en tevens een bedrijf opgericht, genaamd Holistic Movement. Daar werkt hij met mensen via de Holistic Movement Method om op de niveaus lichaam, geest en ziel te kijken waar de problemen zitten en wat er nodig is om de klachten te laten verdwijnen.

Het boek is opgebouwd uit drie delen. Bij het lezen blijkt dat deze delen apart worden besproken, maar dat de mens één geheel is. Het lichaam beïnvloedt de geest, maar het omgekeerde is ook het geval. Het lichaam is het voertuig en als dit problemen heeft, zal de reis door het leven ook met problemen verlopen. In deel 1, Intelligentie van het lichaam, wordt uitgelegd hoe het lichaam functioneert en hoe de samenhang is met de verschillende systemen. En dat iedere reactie op een bepaalde gebeurtenis bepaalt, welke chemicaliën het lichaam aanmaakt. Zo ben je dus zelf in staat te bepalen welke signalen je naar je brein stuurt, omdat je brein aanstuurt hoe de chemie in je lichaam verloopt. Als je positief denkt, krijgen je cellen de ruimte en de vrijheid om te groeien en bij negativiteit hebben ze de neiging te verkrampen en dat belemmert een positieve ontwikkeling.

In deel 2, Geheimen van de geest, wordt besproken, welke kracht de geest heeft, hoe de invloed van gedachtes en emoties zijn. Maar wat vooral van belang is dat de schrijver een oplossing biedt om hierin een positieve verandering aan te brengen. Hij illustreert zijn verhaal met verschillende metaforen die een duidelijk inzicht geven in de kracht van de geest.

In deel 3, Oneindigheid van de ziel, gaat hij verder in op de samenhang van lichaam, geest en ziel. Hij legt uit dat de ziel energie is die ervoor zorgt dat je meer bent dan alleen een verzameling vlees en botten. Ook bespreekt hij de verschillende chakra’s, de energiecentra van je lichaam, waarmee je energie uitwisselt met de buitenwereld. Verder vertelt hij over de dualiteit van liefde en angst en dat uiteindelijk liefde de leidende factor zou moeten zijn van waaruit we leven.

De holistische reis is prettig om te lezen, er staat veel interessante informatie in, maar vooral belangrijk is de inspirerende wijze waarop de schrijver vertelt over hoe je in staat bent je eigen leven te creëren. Uit zijn woorden straalt hoop en positiviteit. Op de achterflap zegt hij:
‘We komen op deze aarde zonder handleiding. Niemand kent de spelregels van deze werkelijkheid.’
Dennis van Miltenburg geeft ons wel een handleiding. Hij legt de samenhang tussen lichaam, geest en ziel uit en laat ons zien hoe we een positieve verbinding met onszelf kunnen opbouwen. Hoe we kunnen leven vanuit mogelijkheden en niet vanuit klachten, hoe we ons niet hoeven neer te leggen bij problemen, maar zelf in staat zijn een positieve wending te geven aan ons leven. We hoeven ons niet te laten regeren door onze angst, maar we kunnen een leven leiden vanuit liefde. Dit boek helpt ons onze negatieve overtuigingen en blokkades los te laten en daardoor een gezonder en gelukkiger leven te leiden. Kortom, een aanrader voor iedereen!

★★★★★
Titel: De holistische reis | Auteur: Dennis van Miltenburg | Uitgeverij Aspekt | Categorie: Spiritualiteit | Uitvoering: paperback | 242 pagina’s | ISBN13: 9789463384063 | Verkrijgbaar sinds: februari 2018 |Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 14-03-2019 | Prijs: €18,95 | Bestellen