Recensie Kintsugi door Hannie van Grol:
De vormgeving van dit boek is prachtig. De cover is versierd met een paar grillige lijnen en gouden letters, geheel in stijl met de betekenis van kintsugi (spreek uit: kien-tsoe-gie). Het is een Japanse traditie om van gebroken servies de barsten te lijmen met lak en er dan voorzichtig goudpoeder overheen aan te brengen. Japanners zijn ervan overtuigd dat de versierde gouden barsten het serviesgoed nog mooier maken dan het al is. En als je deze manier van barsten lijmen ziet als een metafoor voor je leven, wil dat zeggen dat iemand die de nodige barsten heeft opgelopen in zijn leven, er beter en wijzer en mooier en sterker uitkomt als hij leert van zijn barsten te houden en ze te accepteren. En dat is precies wat Candice Kumai ons wil laten zien in dit prachtige boek.

Het is opgebouwd uit vier delen. In het eerste deel dat Kracht genaamd is, vertelt ze over haar eigen levenspad dat ze gelopen is en dat ze door kintsugi, wabi-sabi (omarm de perfectie) en gaman (verdraag moeilijkheden met geduld, veerkracht en tolerantie) erbovenop is gekomen en sterker is geworden.
Deel twee gaat over Voeding, het belang van goede en verse voeding en het zelf koken van het voedsel. Daarom heeft ze meer dan vijftig recepten in dit boek opgenomen. En van ieder recept staat een foto afgebeeld, waarbij het water je alleen al door ernaar te kijken in de mond loopt. Ook beschrijft ze welke basisingrediënten noodzakelijk zijn om op voorraad te hebben en wat ze precies inhouden. Voor het grootste deel zijn het Japanse gerechten, maar wel waarin Oost en West elkaar ontmoeten.
Deel drie heet Lifestyle. Hoewel het hele boek over lifestyle gaat, worden in dit gedeelte enkele belangrijke punten geaccentueerd. De auteur noemt verschillende levensgebieden waar je extra kracht uit kunt halen, zoals durf keuzes te maken, leer een te zijn met de natuur, leer koken, wees actief etc. Er staan zoveel tips in dat het veel te veel wordt om op te noemen. Maar stuk voor stuk zijn ze allemaal even waardevol.
Deel vier heet Hart, waarbij drie belangrijke Japanse termen genoemd worden. Grof vertaald willen ze aangeven dat je je dierbaren moet koesteren en er tijd en energie in moet steken. Verder is ‘dankbaar zijn’ van zeer groot belang, wat ze onderschrijft met het vertellen van twee mooie verhalen. Het laatste belangrijke punt dat ze noemt is: ‘Zet je in voor anderen, aanvaard geschenken.’

De ondertitel is: Een complete Japanse lifestylegids. En dat is het helemaal. Kintsugi is een pareltje alleen al om te zien. Ook de illustraties zien er schitterend uit. Achterin het boek nodigt de schrijfster je uit om Japan te ontdekken, er staan een paar prachtige natuuropnames afgebeeld. Dat je er zin in krijgt, bereikt ze zeker met die mooie foto’s. Maar ook de teksten zijn hartverwarmend en raken je diep in je ziel. En dat is precies wat ze wil. Ze beschrijft in het begin dat ze er dertig jaar over heeft gedaan om dit boek te schrijven, omdat ze wilde dat het geschrevene recht zou doen aan haar geboortegrond. Toen ze zich er ‘goed genoeg’ voor voelde, omdat de Japanse cultuur zoveel complexe details en nauwkeurigheid vereist, heeft ze dit prachtige boek geschreven. En daarin is ze uitstekend geslaagd! Het is een subliem boek geworden.

In deel vier over het hart beschrijft ze ook het Japanse woord osettai. Het heeft een zeer brede betekenis. Alles wat je deelt vanuit jezelf, vanuit je hart, valt onder dit begrip. Zelf zegt ze hierover:
Dit boek is mijn osettai, mijn geschenk aan jou!” En dat is zeker iets om in dankbaarheid te aanvaarden!

★★★★★
Titel: Kintsugi-De complete Japanse lifestylegids | Leesfragment | Auteur: Candice Kumai | Unieboek Uitgeverij het Spectrum | Categorie: Lifestyle | Uitvoering: hardcover | 336 pagina’s | ISBN13: 9789000356454
| Verkrijgbaar sinds: september 2018 |Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 09-01-2019 | Prijs: €20,- | Bestellen