Verslag boekpresentatie & recensie Van dromen naar doen door Hannie van Grol:
Een cursus geluk in 40 dagen

Op 23 april jl. vond de boekpresentatie plaats van Van dromen naar doen. En lucky me, ik had er een uitnodiging voor ontvangen. Op deze stralende dinsdag net na Pasen, het weer werkte aan alle kanten mee, ging ik op weg naar Oosterbeek. Daar aangekomen zag ik buiten op het gazon de gasten onder een tentzeil (voor de eventuele regen die voorspeld was aan het eind van de dag) gezellig met elkaar praten onder het genot van een hapje en een drankje. Op een tafel aan de zijkant lagen de boeken uitgestald. Het stralende middelpunt van dit gezelschap was Petra van Dreumel, helemaal in stijl met een jurk die prachtig aansloot op de cover van het boek. Een kleurrijk persoon, zowel letterlijk als figuurlijk.

Na het informele gedeelte werd het woord gegeven aan de redacteur, daarna aan de plaatselijke boekhandelaar, als vertegenwoordiger van de uitgeverij, en toen kwam Petra zelf aan het woord. Ze vertelde over hoe ze gekomen was tot het schrijven van dit boek, haar grote droom. Om die droom te verwezenlijken had ze zichzelf moeten overwinnen en al die inspanningen die uiteindelijk tot een prachtig resultaat leidden, heeft ze gebruikt om een gids samen te stellen waarmee je in veertig dagen van dromen naar doen kunt gaan.

Na ruim een week vond ik het boek in mijn brievenbus en ik was aangenaam verrast toen ik het boek opensloeg en tekst en illustraties kon bewonderen. Wat een prachtig inspirerend boek! Wat een positieve energie spatte er van de bladzijden af. Alle bladzijden in het boek waren kleurrijk, behalve het colofon, de enige totaal witte pagina. Alleen al het boek openslaan en doorbladeren zorgde voor een blij gevoel.

Het boek begint met een inleiding waarin de auteur beschrijft hoe ze tot het schrijven van dit boek is gekomen. Dan volgen de veertig dagen die ze zelf ook nodig had om haar droom uit te laten komen. Iedere dag begint met een stukje ‘theorie’ waarin heel vaak een persoonlijke noot staat ter verduidelijking of motivatie, dan volgt de opdracht. En heel langzaam maak je iedere dag een stapje voorwaarts, zodat je tools in handen krijgt om je eigen droom te verwezenlijken.

De tekst is licht en humorvol, nergens veroordelend, maar altijd inspirerend. Zoals ze zelf zo vaak benadrukt: alles zit al in je! Petra geeft gerichte oefeningen om jezelf te ontdekken, te accepteren en positief te stemmen. Het zijn geen moeilijke opdrachten, maar prettige oefeningetjes die wel heel verhelderend kunnen werken. En na veertig dagen laat ze je weer los, maar dan ben je je wel bewuster van je eigen mogelijkheden.

Het boek heeft een mooie stevige hardcover die er aantrekkelijk uitziet. De illustraties in het boek zijn, net als de tekst, van Petra van Dreumel. Ook dat was ooit een droom van haar en die droom heeft ze eveneens waargemaakt. Het zijn prachtige, hartverwarmende illustraties, zo mooi van kleur en vormgeving. Iedere bladzijde is een feestje om mee te maken.

Met deze cursus geluk kun je al je dromen, klein of groot, waarmaken. Het is een aanrader voor iedereen die zijn dromen wil verwezenlijken. En dromen: wie heeft ze niet!

★★★★★
Titel: Van dromen naar doen | Leesfragment | Auteur: Petra van Dreumel | Uitgeverij Boekerij | Categorie: Lifestyle, spiritualiteit | Uitvoering: hardcover | pagina’s | ISBN13: 9789022585740 | Verkrijgbaar sinds: april 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 19-05-2019 | Prijs: €17,99 | Bestellen