Recensie De acht bergen door Hannie van Grol:
Beeldend verhaal over bergen en vriendschap

Pietro Guasti, de ik-figuur in dit boek, is 11 jaar oud als het verhaal begint. Pietro is een stadsjongen uit Milaan, van zijn ouders leert hij de bergen kennen en er liefde voor te ontwikkelen. Zijn vader Giovanni is een scheikundige, maar wordt niet echt blij van zijn werk. In de zomer huurt het gezin een huisje in het bergdorpje Grana bij de berg Grenon. Daar leven zijn ouders op en leert Pietro een jongen kennen waar hij een bijzondere vriendschap mee ontwikkelt. Pietro leert veel van Bruno over het leven in de natuur en het omgaan met de dieren waar Bruno voor moet zorgen.

Aan de andere kant proberen de ouders van Pietro Bruno over te halen om onderwijs te volgen en een studie te gaan doen. Maar de vader van Bruno wil daar niets van horen en zo blijft Bruno achter als Pietro teruggaat om te gaan studeren. Lange tijd hebben ze geen contact meer, maar als Pietro’s vader op 62-jarige leeftijd overlijdt (als Pietro zelf 31 is), blijkt dat zijn vader hem een bouwval in de bergen heeft nagelaten. Samen met Bruno knapt hij deze bouwval op en gebruikt deze als onderkomen voor de zomer als hij weer naar de bergen gaat. Zijn vriendschap met Bruno leeft op, maar na verloop van tijd nemen ze weer afscheid van elkaar. Toch blijven ze vrienden, ze staan altijd voor elkaar klaar.

De acht bergen is opgebouwd uit drie delen. Het eerste deel gaat over de 11-jarige Bruno en zijn kennismaking met de bergen en Bruno. In deel twee wordt de verbouwing van het huis beschreven en in deel drie wordt verder verteld over de twee vrienden en hoe ze weer met elkaar te maken krijgen. Het hele boek wordt vanuit het perspectief van Pietro verteld. Op die manier maak je zijn ontwikkeling van kind naar volwassene mee vanuit zijn beleving.

Het centrale thema in dit boek is vriendschap in al zijn facetten, bijzonder puur beschreven. Een ander thema is de relatie van een zoon met zijn vader, zowel die van Pietro als die van Bruno. In beide gevallen is die niet optimaal. Pietro leert zijn vader eigenlijk pas goed kennen na diens dood als hij het verhaal van zijn moeder hoort en hij bergtochten maakt die zijn vader vóór hem heeft gemaakt. Als zijn huis eenmaal klaar is, hangt hij boven zijn deur de volgende zin als aandenken aan zijn vader:
“De herinnering is het mooiste toevluchtsoord.”
Zo noemt hij de vader uit zijn jeugd zijn eerste vader en zijn overleden vader die hij langzamerhand beter leert kennen zijn tweede vader.

Het taalgebruik is zeer beeldend en poëtisch. De liefde voor de natuur en de bergen en het respect voor de aarde zijn opvallend. Door de filmische beschrijvingen waan je jezelf vaak tussen de bergen, klimmend naar de top voorbij de sneeuwgrens, naar de stilte. Maar ook weer afdalend in volle euforie over het eerdere bedwingen van de top. De verbondenheid met de natuur is voelbaar, er zijn prachtige natuurbeschrijvingen.

Het verhaal komt wat langzaam op gang, het tempo is traag, maar je voelt mee met de puurheid van deze mensen die de bergen als hun thuis zien. Je proeft de zuiverheid van de vriendschap, de natuurkracht, de soberheid, de tegenstellingen tussen beide families, het maken van keuzes in het leven. En de gletsjers, de steile rotshellingen, de sneeuw en de gevaren zijn levensecht beschreven.

Toch zou je meer in de ziel van deze mensen hebben willen kijken, de karakters hadden wat meer uitgediept mogen worden. Maar als je van bergen en natuur houdt en van de beschrijvingen hiervan, is het boek zeer aan te raden.

★★★★
Titel: De acht bergen | Auteur: Paolo Cognetti | Uitgeverij De Bezige Bij | Categorie: Literaire romans | Uitvoering: hardcover / e-book | 224 pagina’s | ISBN13: 9789023466413
| Verkrijgbaar sinds: augustus 2017 |Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 02-01-2019 | Prijs: €18,99 | Bestellen