Kleuren van Jailia

Recensie Kleuren van Jailia door Hannie van Grol:
De wereld van een kleurrijk meisje

Bastiaan Dolmans heeft dit boek geschreven naar aanleiding van zeer sterke herinneringen die hij kreeg over een zesjarig meisje aan het begin van de twintigste eeuw in Rusland. Op een dag komen haar beide ouders om en haar juf Alena brengt haar naar een oom, een broer van haar moeder die in een afgelegen streek in het dorp Potok woont, waar hij een teruggetrokken leven leidt. Het is een dagenlange reis met veel ontberingen.

Ailia is een gevoelig meisje dat aan de mensen om haar heen kan zien hoe ze zich voelen. Ze ziet namelijk kleuren bij andere personen en iedere kleur heeft een betekenis. Zo ‘leest’ ze de stemmingen af. Hoewel ze erg verdrietig is om de dood van haar ouders, voelt ze zich in het afgelegen dorp van haar oom al gauw op haar gemak: de kleuren zijn er mooier.

Op een dag komt juf Alena terug om haar naar andere ouders te brengen, maar Ailia wil niet meer weg, ze verstopt zich, zodat juf Alena onverrichter zake de lange reis terug onderneemt. Omdat oom Fjodor verwacht dat juf Alena terug zal komen, vlucht hij met Ailia naar een andere plek, weer een reis van vele dagen. Haar naam wordt veranderd in Jailia en haar oom noemt zich nu de vader van haar. Ze maken tijdens de barre tocht heel veel mee, maar ze overleven en komen terecht in een dorp waar zich meerdere vluchtelingen bevinden.

Het verhaal in het boek Kleuren van Jailja over Ailia die later Jailia heet, is een bijzonder verhaal. De kleuren spelen een hele grote rol en Jailia leert van haar oom dat het zien van de kleuren haar heel speciaal maakt. En dat is tevens de bijzondere boodschap in dit boek: accepteer jezelf zoals je bent, want ieder mens heeft iets speciaals wat hem of haar bijzonder maakt. Ook de andere personen in het boek hebben allemaal wat eigens wat hen onderscheidt van de anderen.

Dat de kleuren een grote rol spelen in het boek, is ook terug te zien in de illustraties die van Monique van Haasteren zijn. Er staan diverse afbeeldingen in die zonder uitzondering precies bij het verhaal passen en tevens de sfeer van het desbetreffende hoofdstuk laten zien. Ook de cover is kleurrijk in pasteltinten, die mooi in elkaar overvloeien. Het is hartverwarmend om het verhaal te lezen over het gevoelige meisje dat zoveel meemaakt en zich zo dapper opstelt in barre omstandigheden. Maar de puurheid, de echtheid spatten ervan af en dat maakt dat het een ontroerend verhaal is, mede door de prachtige illustraties.

Achter in het boek in het eerste nawoord van de schrijver staat ook nog een overzicht met de betekenis van de kleuren. In het tweede nawoord legt Bastiaan Dolmans uit hoe de herinneringen een rol hebben gespeeld bij het ontstaan van dit boek en wat geluk en eenvoud voor een diepere betekenis voor hem hebben gekregen. Maar de allerbelangrijkste boodschap is toch dat kinderen hun gaven en talenten mogen accepteren en bijzonder zijn. Echt een aanrader voor hooggevoelige kinderen en hun ouders.

★★★★★
Titel: Kleuren van Jailia | Leesfragment | Auteur: Bastiaan Dolmans | Uitgeverij Elikser | Categorie: Spirituele roman | Verkrijgbaar als paperback | 193 pagina’s | ISBN13: 9789463651936 | Verkrijgbaar sinds: december 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 25-3-2020 | Prijs: € 18,50 | Bestellen