Amoras: de kronieken 04. gardavu!

Recensie Gardavu! door Sandra Hutchison:
In de stripreeks Amoras is er nieuw leven geblazen in de bekende helden uit de Suske & Wiske albums van Willy Vandersteen. Een aantal van de vertrouwde verhaallijnen werden in dit album samengevoegd. In het verhaal met de titel Gardavu! komt De Zwarte Madam weer even om het hoekje kijken en wordt het pad van onze striphelden gekruist met een Androïde.

Dit vierde deel in de serie Amoras is los te lezen en is dan prima te volgen. Voor mij was dit de eerste kennismaking met deze moderne serie, waarin de technische hoogstandjes van nu geen onbekende zijn. Hoewel Suske & Wiske en al de andere overbekende personages in een nieuw jasje zijn gegoten, zijn ze toch nog altijd goed herkenbaar. De originele karaktertrekjes die de personages zo uniek maken, zijn goed behouden gebleven. Ook de bijhorende humor is weer volop aanwezig. Persoonlijk was ik altijd al een liefhebber van de Suske & Wiske albums, maar ik ben nog meer gecharmeerd van deze nieuwe reeks.

Illustratie: Charel Cambré

De illustraties zijn het zeer geslaagde werk van Charel Cambré (Jump). De personages hebben een levendige en meer volwassen uitstraling gekregen, maar de authentieke herkenningspunten zijn toch behouden gebleven. Het resultaat is een fijne combinatie van oud & nieuw.

De vermakelijke poging van de Zwarte Madam om een succesvolle magiër te worden is door scenarist Marc Legendre op slimme wijze gecombineerd met een aantal andere verhaallijnen, waardoor je als lezer continu vermaakt wordt. Het album leest vlot en moet je eigenlijk gewoon in één ruk uitlezen, wegleggen is haast onmogelijk. Gardavu! is een vermakelijk avontuur om te bewaren en met regelmaat te herlezen.

★★★★★
Titel: Gardavu! | Deel 4 | Serie: Kronieken Amoras | Leesfragment | Illustrator: Charel Cambré | Scenarist: Marc Legendre | Uitgeverij: Standaard Uitgeverij – Strips & Kids | Categorie: Stripboeken | Uitvoering: paperback | 56 pagina’s | ISBN13: 9789002267734 | Verkrijgbaar sinds: 14-05-2019 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 23-10-2019 | Prijs: €7,99 | Bestellen