Zeven 15 -Zeven Dwergen

Recensie Zeven 15- Zeven Dwergen door Sandra Hutchison:
Dit album is alweer het 15e deel van de stripalbumreeks Zeven. Daarmee is dit deel het eerste deel van het derde (afsluitende) seizoen. Elk deel bevat een losstaand verhaal waarbij het getal zeven een grote rol speelt. In dit geval bevat het boek een spraakmakende versie van het klassieke sprookje Sneeuwwitje, maar dan veel minder zoetsappig dan de Disneyvariant. Het verhaal draait voor een groot deel om de zeven dwergen.

In dit stripalbum voor volwassenen zijn de zeven dwergen de hofnarren van de koning. Zijn koningin is erg ijdel en stinkend jaloers op de bastaarddochter van de koning, genaamd Sneeuwwitje. Wanneer de dwergen een grap maken over de koningin, valt dat dan ook niet in goede aarde, het zevental wordt uit het kasteel verbannen en de jager krijgt opdracht om haar te doden. De jager heeft echter eerst nog heel andere plannen met Sneeuwwitje, als dat maar goed afloopt….

De gevatte teksten in dit boek zijn het werk van Wilfrid Lupano (Krasse Knarren, Alim de leerlooier). De basis van het Sprookje is in stand gehouden, maar de makers hebben een aantal onverwachte en slimme wendingen in dit nieuwe zeven-dwergenverhaal verwerkt. De illustraties zijn het werk van de talentvolle Roberto Ali. Vooral zijn tekeningen van mensen zijn bewonderenswaardig. Veel van zijn werk is te ontdekken op Instagram. Zijn tekeningen zijn ook terug te vinden in De hangende tuinen van Babylon, een ander deel van deze unieke stripalbumreeks.

Persoonlijk heb ik erg genoten van dit album. Voor mij was het de eerste kennismaking met deze reeks en ik wist dan ook niet wat ik kon verwachten. De titel gaf al veel weg, maar het boek bleek inhoudelijk veel meer in te houden dan verwacht. Het verhaal is vermakelijk, origineel en hier en daar wat grof. Het bevat een snufje erotiek en barst van de volwassenhumor. Dikke vette aanrader. Reuze benieuwd naar de rest van deze reeks.
★★★★★
Titel: Zeven Dwergen | Serie: Zeven-deel 15 | Leesfragment | Auteur: Wilfrid Lupano (tekst, Jérôme Lereculey (inspiratie) | Illustrator: Lou (inkleuring), Roberto Ali (tekeningen), )| Uitgeverij: Silvester Strips | Categorie: Stripalbums, fantasy | Uitvoering: hardcover | 64 pagina’s | ISBN13: 9789463064422 | Verkrijgbaar sinds: | Recensent:  Sandra Hutchison  | Datum recensie: 23-12-2019 | Prijs: €17,95 | Bestellen