Mausart

Recensie Mausart door Sandra Hutchison:
Het stripboek Mausart is het eerste deel in een nieuwe jeugdstripreeks over een jonge muzikale muis.

Omdat zijn ouders geen piano kunnen betalen voor Mausart en zijn zus besluiten ze met het hele gezin in een piano te gaan wonen. De piano is eigendom van de wolf Salieri (een knipoog naar de Italiaanse componist Antonio Salieri) , de officiële muzikant van het Oostenrijkse koningshuis.

Als de koning uit de woning van Salieri een gloednieuw muziekstuk hoort komen eist hij Salieri om deze muziek in het Koningshuis te komen spelen. Salieri is bang voor zijn baan en gaat haastig op zoek naar de ware componist van het mooie muziekstuk. Wanneer hij ontdekt dat de muis Mauzart achter de muziek zit dwingt hij hem in zijn plaats voor de koning te spelen. Maar dan wel zonder dat de koning door heeft dat Salieri het stuk niet zelf speelt. Wanneer de familie van Wolfgang ontdekt waartoe Mausart gedwongen wordt verzinnen ze een list om hem te bevrijden, maar of dat allemaal volgens plan zal verlopen?

Illustrator: Gradimir Smudja

Voor Mausart bedacht scenarist Thierry Joor een avontuurlijk verhaal dat vermakelijk is voor jong en oud. Een avontuur waarbij jonge lezers ongemerkt het een en ander opsteken over Wolfgang Amadeus Mozart. Het zijn echter vooral de illustraties van Gradimir Smudja die dit muzikale sprookje over een briljante muis tot leven weten te brengen. De illustraties zijn stuk voor stuk zo levendig en gedetailleerd waardoor het bijna lijkt of er al lezende een film voor je ogen wordt afgedraaid. Deze samenwerking tussen auteur en illustrator is dan ook zeer geslaagd, en vraagt om een vervolg.

Het boek is een aanwinst voor iedere stripliefhebber, leeftijd is daarbij minder van belang. Achterin het boek zijn er 14 pagina’s te vinden met daarop een flinkaantal (ongebruikte) schetsen van Gradimir Smudja. Een cadeautje en een feest voor iedere stripfanaat om met regelmaat te bekijken.

Mausart is een mooi fabelachtig verhaal vol excentrieke dieren en een tikkeltje magie. Met in de hoofdrol niemand minder dan Wolfgang Amadeus Mausart.

★★★★
Titel: Mausart | Serie Mausart deel 1 | Illustrator: Gradimir Smudja | Auteur: Thierry Joor | Uitgeverij Silverster | Categorie: Stripboeken, jeugd | Leeftijd: Verkrijgbaar als paperback en hardcover | 33 pagina’s | ISBN13: 9789463065412 | Verkrijgbaar sinds:| Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 18-10-2019 | Prijs: €7,95 (Hardcover €17,95) | Bestellen