De Uitverkorene

Recensie De Uitverkorene door Sheila Vermeulen:
Een vampier, een schrijver en een eeuwenoude vloek.

Sybil kent de oude vloek maar al te goed. Hij hoort bij ‘De Necronomicon’. Het boek van de doden. Het boek dat de poort naar de hel openzet. Sybil heeft dat gevaar al lang geleden in de ogen gekeken. Ze herinnert zich de dag dat de vloek haar in een vampier veranderde maar al te goed. Om de wereld voor meer vampieren, zombies, demonen en andere monsters te behoeden, strijdt Sybil tegen haar soortgenoten.

Richard McKenna is een bestseller auteur, die de roem een beetje naar zijn hoofd heeft laten stijgen. Voordat hij verliefd werd op Glory, besteedde hij zijn tijd liever aan vrouwen dan aan het schrijven van een nieuw boek. En dat is niet zijn enige probleem. Glory is getrouwd met zijn uitgever. En wanneer die achter de affaire komt, is Richard genoodzaakt te vluchten. Hij vlucht naar Boston, de stad van Sybil.

“Richard zweefde door de lucht. Hij opende zijn ogen, maar er was niets te zien, behalve duisternis. Het boezemde hem angst in en hij begon te gillen. Er kwam echter geen geluid over zijn lippen. Hij probeerde zich te bewegen, maar was er niet zeker van of hij daadwerkelijk in beweging kwam, want hij voelde helemaal niets.” -Cynthia Fridsma

Terwijl Richard gelooft dat zijn leven in gevaar is, kruist hij, niet geheel toevallig, het pad van Sybil. Kan Richard Sybil vertrouwen of leert hij nu pas echt wat gevaar is?

De Uitverkorene van Cynthia Fridsma is een tot de verbeelding sprekende mix tussen een spannende thriller en bovennatuurlijke fantasy/horror.

Het uitgangspunt van De Uitverkorene mag best geslaagd genoemd worden. Wel duurde het even voordat ik gewend was aan de manier waarop het verhaal verteld wordt. Deze wijze van vertellen gaf mij in eerste instantie meer het gevoel dat ik naar het verhaal keek, dan dat ik erdoor werd meegenomen. In de loop van het boek raakte ik hieraan gewend en verdween dat gevoel.

Door het hele verhaal heen worden er door Cynthia Fridsma nieuwe personages geïntroduceerd. Personages die in (een stukje van) het verhaal worden gevolgd. Soms als slachtoffer en soms omdat ze een andere rol te vervullen hebben. Hierdoor blijf je je bij elk personage afvragen, of ze onderdeel van het verhaal uit blijven maken of dat de kennismaking van korte duur is.

Daarnaast belanden een aantal personages geregeld in een schemerwereld, waarbij ze vaak het gevoel hebben dat ze in een nachtmerrie zijn beland. Voor de lezer is het niet altijd direct duidelijk, of de gebeurtenis echt of in de schemerwereld plaatsvindt. Dat ongewisse met betrekking tot de schemerwereld en de personages bieden de lezer, op een leuke manier, extra situaties om uit te kunnen vogelen.

Ondanks de ‘wenfase’, heb ik De Uitverkorene met veel plezier gelezen. En dat is toch eigenlijk waar het bij boeken om draait. Daarom geef ik dit boek 4 sterren.

★★★★
Titel: De Uitverkorene | Auteur: Cynthia Fridsma | Celtica Publishing | Categorie: horror-thriller | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 337 pagina’s | ISBN13: 9789491300714 | Verkrijgbaar sinds: juni 2017 | Recensent: Sheila Vermeulen | Datum recensie: 22-07-2020 | Prijs: €15.50 -e-book €7.50 | Bestellen