De stilte van de witte stad

Recensie De stilte van de witte stad door Hannie van Grol:
Ongekend goed!

Deze roman die door zijn verscheidenheid niet onder een bepaalde noemer te categoriseren valt, speelt zich af in Vitoria, de hoofdstad van Spaans Baskenland. In de kathedraal wordt een vermoord stelletje gevonden, enige tijd later in de Casa de Cordon, een bekend middeleeuws gebouw, weer een. De moorden zijn identiek gepleegd en lijken precies op die van twintig jaar geleden, waarvoor Tasio Ortiz de Zárate, een briljante archeoloog, destijds opgepakt en veroordeeld is. Het vreemde is echter dat hij nog steeds in de gevangenis zit en nu de moorden niet gepleegd kan hebben. Hij zit enkele dagen voor het moment dat hij voor het eerst de gevangenis zal verlaten. Destijds was zijn tweelingbroer Ignacio, die bij de politie werkte, degene die hem arresteerde.

Unai López de Ayala, inspecteur bij de politie en profiler, bijgenaamd Kraken, wordt samen met zijn vrouwelijke collega Estíbaliz Ruiz de Gauna op de zaak gezet. Hun meerdere Alba Diaz de Salvatierra, die nog niet lang werkzaam is in Vitoria, begeleidt hen in hun zoektocht naar de dader van deze bizarre moorden. En dat is een haast onmogelijke opgave. Iedereen is voor een raadsel geplaatst. De moorden, die met een tussenpoze van twintig jaar gepleegd zijn, zijn identiek. Het gaat telkens om een naakt stelletje van dezelfde leeftijd, een mannelijk en een vrouwelijk persoon. Ze liggen tegenover elkaar met een hand op elkaars wang. Eromheen zijn drie zilverdistels geplaatst. Er is geen geweld gebruikt, maar de personen zijn door bijensteken in hun mond om het leven gebracht. Het rustige stadje Vitoria leeft in de ban van de dreiging die van deze moordenaar uitgaat, want iedereen kan het volgende slachtoffer zijn.

Door middel van flashbacks naar 1969 maken we kennis met Javier en Blanca Ortiz, een echtpaar dat tracht zwanger te worden en daarvoor de hulp inroept van de arts Alvaro Urbina. Langzamerhand wordt duidelijk wat het verband is met de gebeurtenissen in het heden van 2016. Nog veel meer interessante personen worden ten tonele gevoerd. Een grote rol is weggelegd voor de grootvader van Unai, een bijzondere man van bijna 100 jaar. Hij draagt veel bij aan de voortgang in het verhaal.

In een prachtige verhalende en toegankelijke stijl worden we het verhaal ingezogen. De stilte van de witte stad is geschreven vanuit de ik-persoon, inspecteur Unai. De spanning wordt goed opgebouwd, waarbij een voor de hand liggende oplossing vaker op een dood spoor terechtkomt. Zo worden we, net als de inspecteurs van politie, met regelmaat op het verkeerde been gezet. De zinderende ontknoping zorgt ervoor dat je op het puntje van je stoel zit en alleen maar verder wilt lezen, waarna je volkomen verrast achterblijft. De dreiging voor nieuwe moorden komt wel heel dichtbij, ook voor Unai, zijn collega en hun meerdere.

Het ontroerende slot van het boek geeft een opening naar het tweede deel van de trilogie De witte stad, dat in november in Nederland uit zal komen. Het smaakt naar meer. Het is bijzonder knap om zoveel facetten in dit boek te verenigen: cultuur, historie, rituelen, bepaalde vormen van bijgeloof en paranormale verschijnselen, romantiek, spanning, eigenlijk te veel om op te noemen. Vandaar dat iedere typering het boek tekort doet. Ook al is het misschien in het begin lastig om te wennen aan de Spaanse namen, dit boek is buitengewoon de moeite waard. Een aanrader voor iedereen!

Deel 2: De riten van het water-verschijnt in november 2019.

★★★★★
Titel: De stilte van de witte stad, deel 1 trilogie | Leesfragment | Auteur: Eva García Sáenz de Uturi | Uitgeverij A.W. Bruna Uitgevers | Categorie: Historische thriller/roman | Uitvoering: paperback of E-book | 512 pagina’s | ISBN13: 9789400511224 | Verkrijgbaar sinds: juli 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 03-09-2019 | Prijs: €15,- (E-book €9,99) | Bestellen