Rookgordijn

Recensie Rookgordijn door Sheila Vermeulen:
De ware toedracht of een rookgordijn?

Om een redelijk recent trauma te verwerken, vertrekt crime reporter Emma Ramm op oudejaarsavond naar de Rådhuskade, waar de gemeente Oslo een grote vuurwerkshow organiseert. Op aanraden van haar psycholoog probeert ze op deze manier over haar ‘irreële’ angst heen te komen. Door de gebeurtenissen die volgen, kan Emma alleen nog maar wensen dat ze nooit was gegaan.

“Het gevoel van de afgelopen weken had als een knoop in haar maag gezeten, terwijl het rationele deel van haar had gezegd dat het een absurde gedachte en onmogelijk voorgevoel was. Maar het was geen gevoel meer. Het was geen angst. Het was werkelijkheid.”-Jørn Lier Horst en Thomas Enger

Klokslag twaalf uur, direct na het aftelmoment, vindt een enorme explosie plaats die de Rådhuskade op zijn grondvesten laat trillen. Alles wijst in de richting van een terroristische aanslag. Maar als Alexander Blix een van de dodelijke slachtoffers herkent, komt een van zijn oude zaken weer bovendrijven. De ontvoering van de toen eenjarige Patricia.

Terwijl Emma en Blix hetzelfde spoor volgen, komen ze langzaamaan steeds dichter bij de ontrafeling van de ware toedracht van beide misdaden.

Rookgordijn van Jørn Lier Horst en Thomas Enger is het tweede boek uit de thrillerserie over Alexander Blix en Emma Ramm.

Mocht je het eerste boek (Nulpunt) niet hebben gelezen, dan hoeft dat geen enkele belemmering te zijn om Rookgordijn los daarvan te lezen. Er wordt weliswaar terugverwezen naar eerdere gebeurtenissen, maar deze vormen geen onoverkoombare hindernissen om Rookgordijn goed te kunnen volgen. Het enige risico dat je loopt, is dat je, net als ik, alsnog zo snel mogelijk met het lezen van Nulpunt wilt beginnen.

Jørn Lier Horst en Thomas Enger besteden niet veel tijd aan het toelichten van de hiervoor genoemde eerdere gebeurtenissen, wanneer ze het verhaal van Rookgordijn niet dienen. Dat vond ik eigenlijk best wel prettig. Je wordt gewoon direct meegenomen in het nieuwe verhaal, op een manier die ervoor zorgt dat je bijna onmiddellijk een verbinding voelt met zowel Emma als Blix.

De samenwerking tussen beide hoofdpersonages vond ik minder groot dan verwacht. Ze delen informatie, maar houden ook veel voor zichzelf. Je doet op deze manier ontdekkingen via allebei de personages, waardoor beide verhaallijnen spannend blijven. Niet alleen Blix en Emma worden gevolgd. Hier en daar komen ook nog wat andere karakters aan bod. Wat ervoor zorgt dat je even lekker kunt fantaseren over wat hun bijdrage aan het verhaal inhoudt, wat deze karakters ontrafelen of wat hun zal overkomen.

Rookgordijn van Jørn Lier Horst en Thomas Enger is een vlot geschreven thriller die vanaf het begin boeit en pas aan het einde alle geheimen prijsgeeft. Dit spannende boek met onverwachte wendingen krijgt 4.5 sterren van mij.

★★★★
Titel: Rookgordijn | Trilogie : Blix & Ram- deel  2 | Leesfragment | Auteur: Jørn Lier Horst, Thomas Enger | A.W. Bruna Uitgevers | Categorie: Thrillers | Verkrijgbaar als paperback, luisterboek en e-book | 336 pagina’s | ISBN13: 9789400511385 | Verkrijgbaar sinds: januari 2021 | Recensent: Sheila Vermeulen | Datum recensie: 16-02-2021 | Prijs: €20.99, luisterboek €15.99 en e-book €11.99 | Bestellen