Gevlinderd

Recensie Gevlinderd door Antoinette van Steeg:
Gevlinderd is het debuut van Alexander Olbrechts en wordt volgens de cover geschaard onder het genre drama en thriller. Een bijzondere mix die mij nieuwsgierig maakte naar het verhaal.

Gynaecologe Lydia Muysen, meestal Lys genoemd, heeft geen makkelijk leven gekend. Ze verloor al jong haar broertje en tot overmaat van ramp blijkt ze onvruchtbaar te zijn. Haar grote wens om zelf moeder te worden valt in duigen. Haar man heeft haar verlaten, omdat hij zijn secretaresse zwanger heeft gemaakt. Waarom zij wel, denkt Lys? Haar bemoeizuchtige moeder is ook niet haar steun die ze zo hard nodig heeft. De drank zorgt voor een verdoving van haar zorgen. Lys is alcoholverslaafd, maar lijdt ook aan depressies.

Haar praktijk aan huis loopt goed en ze heeft veel cliënten. Dan wordt een aantal patiënten die haar praktijk bezocht, vermoord. Bij alle vrouwen is de vagina ernstig verminkt en is er een grote tropische vlinder op de vagina gespeld. Waarom zijn deze vrouwen slachtoffer geworden van een seriemoordenaar? Heeft haar praktijk met de moorden te maken? De politie ondervraagt uiteraard Lys, omdat zij de vrouwen kende, maar lange tijd is de moordenaar niet in beeld.

Stap voor stap neemt Olbrechts de lezer mee in het leven en de gedachten van Lys en de moorden. De climax is vlot met een interessante wending. Wie zit er achter de moorden?

Gevlinderd is een vlot te lezen boek dat korte hoofdstukken kent en zich in verschillende tijdsperiodes afspeelt. De schrijfstijl vond ik minder prettig door de cursieve gedeeltes. Ik snap de keuze van de auteur, maar die biedt geen meerwaarde voor het verhaal. In het begin vond ik dit vooral storend, omdat het ook op een andere wijze in het boek verweven had kunnen worden.
Vooral het begin was voor mij even doorbijten, maar ik bleef nieuwsgierig naar de afloop. Naarmate het verhaal vorderde, werd ik enthousiaster over het verhaal. Wat een moeilijk leven vol tegenslagen heeft Lys gehad, zeg! Het einde van het boek kent een sneltreinvaart naar het waarom van de moorden. Persoonlijk vond ik deze wat over de top, maar die past wel binnen de verhaallijn.

Olbrechts heeft met zijn debuut laten zien dat hij het schrijven zeker in zich heeft. Voor een debuut is het een verhaal zeker niet slecht, maar mij konden de schrijfstijl en de vele medische woorden niet geheel overtuigen. Dat het verhaal drama en spanning kent, is zeker waar. Het thrillergehalte haalt het niet, maar er zit zeker spanning in.
Gevlinderd is een boek dat je met het hoofdpersonage Lys laat meeleven. Zij is de rode draad in het verhaal waar je als lezer meer van wilt weten. De prachtige cover is goed gekozen en zou ik in de winkel zeker oppakken.

Alexander Olbrechts is in het dagelijks leven medisch laboratoriumtechnoloog. Dit is ook te merken aan de medische benadering van het boek. Hij weet zijn kennis te verweven in een verhaal dat zorgt voor een boek dat naast drama en spanning ook een stukje medische kennis aan de lezer voorschotelt. Al met al is Gevlinderd een bijzonder debuut met een interessante verhaallijn.

★★★
Titel: Gevlinderd | Auteur: Alexander Olbrechts | Uitgeverij: Brave New Books | Categorie: thriller, drama | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 272 pagina’s | ISBN13: 9789464050943 | Verkrijgbaar sinds: 12-05-20 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 16-09-2020 | Prijs: € 20.00  en e-book € 7.99 | Bestellen