Ondergronds

Recensie Ondergronds door Antoinette van Steeg:
Flo Berge is rechercheur in Amsterdam en weet ondanks haar lengte van 1.56 m. haar mannetje te staan. Samen met haar zoon en dochter en haar trouwe hond Hunter heeft ze een prettig maar druk leventje. Wanneer er een lijk wordt gevonden bij de nog te openen Amsterdamse Noord/Zuidlijn wordt ze opgeroepen om deze zaak op zich te nemen. Dit is het begin van een reeks moorden die steeds bij een ander station van de Amsterdamse Noord/Zuidlijn gepleegd worden. Op het oog lijkt er een verband te zijn, maar de moorden blijken steeds door een andere dader gepleegd te zijn. Waarom worden juist deze mensen vermoord? Wat is de link met deze moorden?

Lidewij Martens weet de lezer mee te nemen in het leven van Flo en haar werk. Het is een verhaal dat prettig leest, mede door de niet al te lange hoofdstukken. Maar wie is de dader toch? De lezer zal de puzzel lange tijd met moeite kunnen leggen en na een spannend plot komen alle lijntjes bij elkaar. In Ondergronds komen vrij veel personages voor, maar nergens voelt het te veel aan. Juist door deze personages leeft het verhaal en leert de lezer Flo zowel privé als zakelijk steeds een beetje beter kennen. Wanneer de dader haar persoonlijk lijkt te willen raken door haar zoon iets aan te willen doen, is Flo op haar sterkst in dit boek.

De schrijfstijl is beeldend, snel, vrij realistisch en houdt de lezer steeds bij het verhaal. Doordat er veel plotwisselingen zijn, wil je als lezer weten hoe het eindigt. De vlotte pen die ze hanteert, zorgt ervoor dat het geheel leest als een trein. Eerder schreef Lidewij Martens al Steigereiland wat haar debuutthriller was. Ook hier wist ze een spannende verhaallijn te hanteren die filmisch aanvoelt. Dit geldt zeker ook voor Ondergronds.

Met haar tweede boek weet Lidewij Martens zich, wat mij betreft, echt te settelen bij de Nederlandse auteurs. Ze heeft een eigen schrijfstijl die lekker leest en de spanningsboog hoog houdt. Ik kijk uit naar haar volgende boek.

★★★★
Titel: Ondergronds| Leesfragment | Auteur: Lidewij Martens | Uitgeverij HarperCollins | Categorie: thriller | Verkrijgbaar als paperback en E-book | 336 pagina’s | ISBN13: 9789402704914 | Verkrijgbaar sinds: 11 februari 2020 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 16-3-2020 | Prijs: € 10.00 (€ 4.99 ) | Bestellen