De Ziener

Recensie De Ziener door Fany van Hemelen:
Wat is dit een aparte en beeldende psychologische thriller met bijzondere personages in een vreemd verhaal.

De Ziener heeft een prachtige cover die onmiddellijk laat zien dat dit geen doorsnee thriller is. Het oog en de titel zijn symbolen voor het waarnemen van onverklaarbare zaken door mensen met een bizarre kijk op onze wereld en ver daarbuiten.

Anna poetst dwangmatig, werkt niet meer en lijkt, sinds dat vier maanden geleden haar zoon Daniel verdween, alle zin voor realiteit verloren te hebben. Haar huwelijk met James staat onder hoogspanning, omdat hij een vreselijke fout maakte door de voordeur open te laten staan op die rampzalige dag. Na de verdwijning van hun zoontje voelen beide ouders zich een vreemde in hun eigen huis, zitten ze vol vragen en worstelen ze elk op hun eigen manier met de ondraaglijke pijn.

Wanneer Anna onverwachts in contact komt met een ongewone kerk vraagt ze aan de helderziende Richard om haar te helpen met haar wanhopige zoektocht naar Daniel. Na deze ontmoeting gebeuren er rare dingen met Anna en vastberaden blijft ze zoeken naar antwoorden.

Naast Anna en James is er ook de eigenzinnige en egocentrische, maar ook nooit opgevende inspecteur John Marvel. De zaak rond de verdwijning van Edie, een elfjarig meisje, achtervolgt hem na een lange tijd nog steeds en na onverwachte informatie bijt hij zich als een pitbull vast in het onderzoek. Een onverwachte ontmoeting, een lachwekkende zaak en toeval of toch niet, dit alles blijkt later gevolgen te hebben. Samen met Anna gaat hij onverwachts maar vastberaden op zoek naar de waarheid rond Daniel en Edie. Dit aparte duo is elkaars tegenpool en net deze onmogelijke combinatie maakt de speurtocht boeiend en voor beiden opent zich een wereld van nieuwe kansen.

Belinda Bauer heeft een boek geschreven met merkwaardige personages en een verhaal dat zich stilaan ontvouwt met verschillende plottwists. Het aparte uitgangspunt van deze thriller was erg speciaal en boeiend maar het einde vond ik niet voldoende uitgewerkt. Het lijkt alsof het verhaal abrupt beëindigd moest worden en dat vind ik jammer. Voor mij waren het net deze trage opbouw en de subtiele details die stilaan prijsgegeven werden, die het boek een meerwaarde gaven en het geforceerde einde was daarom een beetje teleurstellend.

Door het boek heen voel je de onderhuidse dreiging en vraag je je net als Anna en de andere personages af, wat er toch echt gebeurd is met Edie en Daniel. Door de ogen van Anna, Marvel en Edie krijg je een blik op de gebeurtenissen.

Door de onrust die stilaan gecreëerd wordt en de emotionele ondertoon, kroop het verhaal stilaan onder mijn huid. Naarmate ik verder het verhaal ingetrokken werd, groeide ook de spanning en het ongeduld naar het einde. De plot lijkt wat chaotisch opgebouwd en kon zoals gezegd minder abrupt zijn. Toch is dit een geslaagde en boeiende thriller met aparte onderwerpen en personages met een donker kantje . De onderliggende emotie is voelbaar in heel het boek en ontroert of shockeert soms. Belinda Bauer slaagt erin om me naast medelijden met de slachtoffers soms zelfs begrip te doen krijgen voor de dader. Als een auteur dit kan, dan is dat een teken dat ik echt gegrepen ben door het verhaal.

★★★★
Titel: De Ziener | Leesfragment | Auteur: Belinda Bauer | A.W. Bruna Uitgevers | Categorie: Thrillers | Uitvoering: paperback of E-book | pagina’s | ISBN13: 9789400510746 | Verkrijgbaar sinds: 07-05-2019 |Recensent: Fany van Hemelen | Datum recensie: 24-06-2019 | Prijs max.: €20,99 | Bestellen