Gouden kooi

Recensie Gouden kooi door Hannie van Grol:
“Zoete” wraak?

Voor de liefhebbers van de Fjällbacka-reeks waren de verwachtingen hoog gespannen voor het nieuwe boek van Camilla Läckberg. De vertrouwde personen Patrik en Erika speelden geen rol in deze nieuwe thriller die waarschijnlijk nog een tweede deel gaat krijgen. En natuurlijk was dat even wennen. Zeker ook omdat dit een totaal ander boek is dan de eerder genoemde reeks.

Gouden kooi bestaat uit drie delen. In het eerste deel, dat meer dan de helft van het boek beslaat, maken we kennis met de hoofdpersoon Faye Adelheim. Ze is getrouwd met Jack en samen hebben ze een dochtertje, Julienne. Ze leiden een leven in rijkdom met alles op materieel gebied wat hun hartje begeert. Faye heeft in het begin van de relatie geholpen om een bedrijf op te richten, dat in de miljoenen gaat lopen. Ze heeft zich teruggetrokken uit het zakenleven om een ‘dienende’ rol te gaan vervullen. Ze stelt zich op als het afhankelijke verwende rijke vrouwtje, alleen om haar man Jack te behagen. Maar dan verdwijnt de roze wolk waarin ze leeft: Jack dumpt haar voor een jonger iemand en ze blijft berooid achter.

In het tweede deel bedenkt ze een plan om wraak te nemen op haar ex en dat gaat heel ver. Ze verandert van het onderdanige vrouwtje in een vrouw die weet wat ze wil, een feministe van het zuiverste soort. Ze richt haar eigen bedrijf op met de toepasselijke naam: Revenge en krijgt hierbij hulp van een oude en een nieuwe vriendin. In deel drie lezen we over de uitvoering van haar ideeën en de consequenties daarvan. Ook krijgen we tussendoor een beeld van haar jeugd, waarover ze aan niemand iets vertelt. Alleen de lezer weet wat zich heeft afgespeeld in haar verleden.

Het boek werd op de markt gebracht als psychologische thriller. Helaas is die karakterisering ver te zoeken. Het thrillergedeelte komt pas in het derde deel enigszins tot uiting en van psychologisch is er ook weinig sprake. De karakters worden niet erg diep uitgewerkt en blijven oppervlakkig. Zeker in het eerste deel dat veel korter had gekund, zijn de stereotiepe karakters uitgebeeld uit de jetset van de bevolking. Ook komen hierin veel seksscènes voor, ontrouw op meerdere vlakken en vooral veel alcoholgebruik.

Gelukkig herkennen we wel de schrijfstijl van de auteur. De verschillende verhaallijnen uit het verleden en heden komen op het eind bij elkaar zoals we gewend zijn in haar eerdere boeken. Gouden kooi leest vlot en prettig. Er worden fijne en beeldende bewoordingen gebruikt. De titel slaat op het huwelijk dat voelde als gevangenschap, maar wel in weelde. De afloop is verrassend te noemen, waardoor je toch wel benieuwd wordt naar een eventueel tweede deel. Er resteren nog enkele vragen.

Al met al is Gouden kooi meer een feelgoodroman met op het eind een stukje spanning dan een psychologische thriller. We zijn zoveel meer gewend van Camilla Läckberg. Hopelijk komt het tweede deel wat meer in de richting van haar eerdere boeken, want schrijven kan deze Zweedse dame. Daar is niets op af te dingen.

★★★
Titel: Gouden kooi | Leesfragment | Auteur: Camilla Läckberg | Uitgeverij: The House of Books | Categorie: Crimezone, misdaad | Uitvoering: paperback, luisterboek of E-book | 368 pagina’s | ISBN13: 9789044354423 | Verkrijgbaar sinds: april 2019 |Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 03-06-2019 | Prijs max.: €22,99 | Bestellen