Rots

RotsRecensie Rots door Jolanda Kalkman:
Sarah is ontroostbaar. Tom, de man die ze voor de rest van haar leven dicht bij haar had willen houden, is omgekomen tijdens de storm op het strand van Schiermonnikoog. Ze weet zeker dat Michael erachter zit. Hij moet haar Tom naar het strand hebben gelokt als wraak, omdat zij hem had geloosd. Sarah moet zo snel mogelijk terug naar Oostende, naar haar eigen vertrouwde zee. Al gauw komt ze daar in contact met Mats, haar oude jeugdliefde. Maar hij is ook de man die ze voor dood had achtergelaten in een gletsjer, waar ze zich daar door haar geheugenverlies niks meer van herinnert. Samen delen ze een verleden vol misdaden en leugens waar ze constant voor op de vlucht waren. Wanneer hun verleden ontrafeld dreigt te worden, zien ze nog maar één uitweg. Maar als ze hiervoor kiezen, is er geen weg meer terug.

Rots is het derde en laatste deel van de psychologische misdaadromantrilogie van Koen D’Haene. Eerder verschenen in deze reeks de thrillers IJs en Zand. Op de omslag staat te lezen dat je dit boek los van de eerdere delen kunt lezen. Ik had de andere delen (helaas) niet gelezen. Het klopt dat je het boek los van de andere kunt lezen. Doordat de gebeurtenissen die vooraf zijn gegaan, in rap tempo worden aangehaald was het in het begin wel even wennen. Daarna gaat het verhaal verder waar eerdere verhaallijnen zijn gestopt. Overigens raad ik het iedereen aan om eerst de andere twee boeken te lezen voordat je aan Rots begint, omdat dit echt het afrondende deel is.

Eenmaal in het verhaal, wist de schrijver mij mee te nemen in het duistere leven van Sarah en Mats. Het bijzondere vond ik dat de schrijver mij al heel gauw een gevoel van sympathie voor Sarah wist op te wekken. Hierdoor vond ik de ontknoping behoorlijk heftig. Ik kan mij voorstellen dat dit voor lezers die alle drie de boeken hebben gelezen nog sterker is.

Koen D’Haene heeft ervoor gekozen om de boeken in zijn favoriete vakantieregio’s af te laten spelen. Rots speelt zich grotendeels af in het hart van de Belgische Ardennen, in de buurt van Remouchamps. Een omgeving die ook een van mijn favoriete plekken is. Ik ben er heel vaak op vakantie geweest en vond het daardoor extra leuk om heel veel uit het verhaal te herkennen. Ik heb vaak vol ontzag naar de bergklimmers gekeken, hangend aan een touw aan zo’n rotsblok boven de Maas. De passie die het personage Jan heeft voor deze sport, komt goed over. Het vertrouwen in zijn materiaal, de rots, zijn klimmaat en zichzelf. Je moet er toch niet aan denken dat er dan iemand als Mats boven je staat om te topropen?

Wat ik ook erg grappig vond, was dat het gezelschap naar een pretpark in Coo ging, zodat Joke kon toegeven aan haar guilty pleasure: kabelbanen. Ik ben er een keer geweest en herinner mij de grote drukte nog goed. De waterval maakte op mij iets minder indruk dan die op Sarah had, maar dat kwam doordat het toen een heel droge zomer was en hij dus lang niet zo hard naar beneden kletterde als bij het bezoek van Sarah.

Doordat Koen D’Haene de omgeving zo realistisch mogelijk heeft verwerkt in zijn verhaal, zie je het allemaal zo voor je. Rots is meeslepend, spannend, duister en goed geschreven. De ontknoping vond ik verrassend. Ik vond het echt een goed boek en ik hoop in de toekomst nog meer boeken van Koen D’Haene te mogen lezen.

Letterrijn logo

★★★★
RotsTitel: Rots | Auteur: Koen D’Haene | Uitgeverij: LetterRijn | Categorie: psychologische misdaadromans | Verkrijgbaar als: hardcover en e-book | 275 pagina’s | ISBN13: 9789493192171 | Verkrijgbaar sinds: 12 november 2021 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 20-12-2021 | Prijs: €19,00 en e-book: €6,99 | Bestellen