De oogst

De oogstRecensie De oogst door Hannie van Grol:
De Bergmankronieken deel 7

En weer hebben we lang moeten wachten op dit vervolg, 2,5 jaar na Het oordeel verscheen De oogst. Natuurlijk is het boek als een standalone te lezen, maar het zou jammer zijn, want dan mis je zoveel achtergrondinformatie van de hoofdpersonages in het boek. Het is een sublieme serie waar je aan verslaafd raakt en waarin je telkens verder wilt lezen.

Dit deel speelt zich een aantal jaren na Het oordeel af. Inmiddels is Torkel Höglund met pensioen en is Vanja Lithner zijn opvolgster geworden als hoofd van de Nationale Recherche, afdeling Moordzaken. Billy Rosén is ook nog werkzaam bij het team, evenals Ursula. Carlos is nieuw toegevoegd. Sebastian Bergman houdt zich als forensisch psycholoog afzijdig. Hij brengt zijn tijd liever door met zijn kleindochter Amanda. Zij herinnert hem aan zijn eigen dochtertje dat hij verloor bij de tsunami in Thailand in 2004. Hij is stapel op haar en probeert zo vaak als mogelijk is haar te zien. De band met Vanja, zijn dochter en moeder van Amanda, is aanzienlijk verbeterd en dat probeert hij zo te houden.

Het team wordt opgeroepen om onderzoek te doen naar een reeks moorden in Karlshamn. Er is geen enkel aanknopingspunt en er lijkt geen verband tussen de slachtoffers te bestaan. Wel worden de moorden gepleegd met een zuiver geweerschot. Dan duikt er een ‘dodenlijst’ op met negen namen erop. Langzaam worden er verbanden gelegd en het team krijgt steeds meer grip op de zaak.

Er spelen meerdere verhaallijnen in het boek. We maken ook kennis met Julia, die na jaren teruggaat naar een schoolreünie waar ze een paar oud-klasgenoten tegenkomt, die haar destijds een traumatische ervaring hebben bezorgd. Ook deze bijeenkomst verloopt zeker niet vlekkeloos. Rasmus, de broer van een vroegere vriendin, komt haar te hulp en samen lossen ze de daar ontstane problemen op. Ook de ontwikkelingen die de hoofdpersonages doormaken, zijn interessant leesvoer en houden je aan het boek gekluisterd.

Er wordt terdege onderzoek gedaan en als de moordenaar bekend is, ontwikkelt zich een bloedstollende jacht. Mocht je denken dat dat het einde van De oogst is, dan kom je bedrogen uit. Het gedeelte dat daarna volgt, roept zeker nog zoveel spanning op. Je zit op het puntje van je stoel, het verhaal is nagelbijtend spannend en de plot is uiterst verrassend te noemen. En weer eindigt het boek met twee cliffhangers, waardoor je gedwongen bent te wachten tot het volgende deel verschijnt. Hopelijk duurt het ditmaal minder lang.

De oogst heeft een prachtige schrijfstijl met heel toegankelijk taalgebruik. Je leest het boek van ruim 400 bladzijden dan ook in relatief weinig tijd uit. De spanningsboog is in het begin nog niet zo heel hoog, maar als het laatste deel begint, is er geen houden meer aan. De hoofdpersonages zijn goed uitgewerkt. Een interessante verhaallijn is die van Tim. Hij heeft Sebastian opgezocht voor psychologische ondersteuning, omdat ze dezelfde traumatische ervaring hebben in verband met de tsunami in Thailand. Hoewel Sebastian Bergman in eerdere boeken bekend stond als egoïstisch persoon, krijg je in De oogst steeds meer sympathie voor deze man waar De Bergmankronieken om draaien.

Dit zevende deel is weer een vette aanrader. Het achtste deel, waarvan gezegd wordt dat dat misschien het einde is van deze serie, laat hopelijk niet al te lang op zich wachten. En misschien raakt het schrijversduo Hjorth Rosenfeldt alsnog geïnspireerd om meer delen te schrijven. Hun fans zullen hun dankbaar zijn!

Cargo

★★★★★
De oogstTitel: De oogst | Leesfragment | Auteur: Hjorth Rosenfeldt | Uitgeverij Cargo | Categorie: Thrillers, Scandinavische | Verkrijgbaar als paperback, e-book en luisterboek | 416 pagina’s | ISBN13: 9789403108612 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2021 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 06-12-2021 | Prijs: €21,99, e-book €12,99 en luisterboek €15,99 | Bestellen

Luisterrijk
Nu 10% korting bij Luisterrijk op het gehele assortiment (geldig t/m 31 december 2021). Met code: Boekenkast21