In slaap gevangen

Recensie In slaap gevangen door Hannie van Grol:
Originele en goed doordachte thriller

Camilla Grebe heeft met In slaap gevangen het derde deel van een reeks geschreven. Eerder schreef ze samen met anderen, maar deze serie schreef ze alleen. De delen kunnen prima apart gelezen worden. Er komen wel deels dezelfde personen in voor, maar in ieder deel staat een andere persoon centraal. In dit deel is Manfred Olsson de belangrijkste persoon. Hij heeft na zijn scheiding een relatie gekregen met een jongere vrouw en samen hebben ze een dochtertje, Nadja. Nadat zij uit het raam is gevallen, ligt ze in coma in het ziekenhuis. Manfred voelt zich schuldig, omdat hij net te laat was om haar te redden, maar als er een lichaam aanspoelt, waarbij een misdrijf geconstateerd is, stort hij zich op zijn werk.

Er komen nog twee verhaallijnen voor in het boek, namelijk die van Pernilla en Samuel, moeder en zoon. Telkens verandert het verhaal van perspectief en in de ik-vorm lezen we steeds een gedeelte van het verhaal bekeken door de ogen van de drie genoemde personen. Dat maakt het verhaal prettig om te lezen, omdat we de verschillende situaties vanuit een ander gezichtspunt kunnen bekijken.

Pernilla, de moeder van Samuel, verloor op vierjarige leeftijd haar moeder en is grotendeels door haar vader opgevoed. Als ze als achttienjarige zwanger raakt, gaat ze samen met haar vader Samuel opvoeden. Vader en dochter zijn zeer gelovig en als Samuel op achttienjarige leeftijd op het verkeerde pad terechtkomt door drugs, zet ze hem uit huis, mede op aanraden van haar vader en de dominee.

Samuel is een jongen die in de problemen raakt als hij met drugs in aanraking komt. Hij wordt zowel door de politie als door een drugsbende gezocht. Zijn moeder heeft hem uit huis gezet en om op een perfecte manier onder te duiken neemt hij een baantje aan als verzorger van een gehandicapte jongen op een afgelegen plek. Vastbesloten om daar weer zo snel mogelijk te verdwijnen schikt hij zich daar in zijn lot om voorlopig veilig te zijn.

In het begin is het onduidelijk hoe de verhaallijnen van Manfred enerzijds en Pernilla en Samuel anderzijds bij elkaar gaan komen, maar uiteindelijk wordt duidelijk wat een en ander met elkaar te maken heeft.

In slaap gevangen is een thriller die goed in elkaar zit. Het verhaal leest vlot en eigenlijk wil je telkens weten hoe het verhaal verdergaat, omdat meerdere hoofdstukken met een cliffhanger eindigen. De spanning is goed opgebouwd, in het begin is het tempo niet erg vlot, maar nergens voelt het aan als langdradig. Je voelt wel onderhuids dat er van alles te gebeuren staat, maar pas op het eind van het boek wordt het echt spannend. De plot zit goed in elkaar en regelmatig word je op het verkeerde been gezet.

Het boek bestaat uit zes delen. Ieder deel begint met een citaat uit het bijbelboek Jona, zeer van toepassing op de hoofdstukken die volgen. De schrijfstijl van Camilla Grebe is beeldend en soms zelfs poëtisch. Ze gebruikt fraai opgebouwde zinnen en werkt ook de karakters goed uit, evenals de emoties. Ze beschrijft meerdere thema’s, zoals schuldgevoel, liefde tussen ouders en kind, het geloof. Een gedicht speelt ook een grote rol in het verhaal, zowel qua inhoud als titel.

In slaap gevangen is een thriller met de juiste dosis spanning, goed opgebouwd en zeer aangenaam om te lezen. Echt een aanrader voor liefhebbers van Scandinavische thrillers.

★★★★
Titel: In slaap gevangen | Auteur: Camilla Grebe | Uitgeverij Cargo | Categorie: Scandinavische thriller | Verkrijgbaar als paperback, e-book en luisterboek | 459 pagina’s | ISBN13: 9789403176901 | Verkrijgbaar sinds: februari 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 10-4-2020 | Prijs: € 20,99 – e-book € 11,99 – luisterboek € 14,99 | Bestellen