Solo

Recensie Solo door Dayenne Wamsteeker:

Axel Steen heeft het politieleven achter zich gelaten en is nu veiligheidsadviseur bij een investeringsmaatschappij. Wanneer blijkt dat een van de medewerkers van het bedrijf geld achterover heeft gedrukt, krijgt Axel de opdracht de man te ontslaan, zonder dat de politie hierover geïnformeerd wordt. Dit ontslag blijkt het begin van een aantal acties tegen Axels baas, Zorn. Axel moet alles oplossen, zonder dat de politie daarbij betrokken is, hierbij komt zijn politie-ervaring goed van pas.

Axels oud-collega Vicki Thomsen onderzoekt een moord op een Syriëganger die in de kelder van een flatgebouw is vermoord. Wanneer blijkt dat deze Abdel ook contacten onderhield met de politie, blijkt het een lastig onderzoek waarin Vicki voortdurend stuit op geheimhouding binnen de politie. Omdat ze weet dat Axel ook contact had met Abdel, zoekt ze hem op, om te kijken of hij haar wil helpen bij het oplossen van deze zaak.

Solo is onderdeel van een thrillerserie met Axel Steen in de hoofdrol. Voor wat meer achtergrondinformatie is het handig om de andere delen eerst te lezen, maar Solo is ook goed op zichzelf te lezen. Axel is een boeiend hoofdpersonage en erg toegewijd aan zijn werk. Hierdoor heeft hij nog wel eens moeite een balans te vinden tussen zijn werk en zijn gezin, wat hem met name thuis nog wel eens problemen geeft. Om die reden is Axel geen politieman meer, maar werkt hij als veiligheidsadviseur bij een investeringsbedrijf, waardoor hij hoopt meer tijd te hebben voor zijn gezin. Toch blijft het zoeken naar een balans, zeker als hij verwikkeld raakt in een ontvoeringszaak.

Naast Axel speelt Vicki Thomsen ook een belangrijke rol in dit boek. Door de gepleegde moord en de associaties met terrorisme wordt de druk door haar leidinggevenden erg opgevoerd. Daarnaast blijkt niet alle informatie die zij voor het onderzoek nodig heeft, voor haar beschikbaar te zijn. Vicki staat ondanks deze druk sterk in haar schoenen en probeert met hulp van Axel de dader te vinden.

Het verhaal is geschreven in een vlotte en toegankelijke schrijfstijl en heeft veel tempo. De verhaallijnen van Alex en Vicki komen samen en zo worden de oud-collega’s gedwongen weer samen te werken. Er zit veel spanning in het boek, omdat tot het eind spannend blijft hoe het afloopt. Uiteindelijk volgt een spannende ontknoping, wat een prachtig slot vormt voor het verhaal.

In deze thriller van Jesper Stein komt het thema immigranten en Syriëgangers aan de orde. Een actueel thema in heel Europa. De auteur schept in dit boek een genuanceerd beeld en waagt zich niet aan gevaarlijke uitspraken rond dit onderwerp. Het vormt een boeiend thema in het verhaal, maar het is goed dat de auteur hier geen harde uitspraken over doet, want dit is ook niet passend voor dit type boek.

Solo is een typische Scandinavische thriller die heerlijk leest. Het is een meeslepende thriller tot het einde toe. Ik waardeer dit boek met 4 sterren.

★★★★
Titel: Solo | Leesfragment | Auteur: Jesper Stein | Karakter Uitgevers | Categorie: Thrillers, Scandinavische | Uitvoering: paperback of E-book | 375 pagina’s | ISBN13: | Verkrijgbaar sinds: april 2019 | Recensent: Dayenne Wamsteeker | Datum recensie: 22-07-2019 | Prijs: €21,50 | Bestellen