De Sekte

Recensie De Sekte door Hannie van Grol:
De Sekte is het eerste deel van een trilogie over Via Terra, een newagebeweging die zetelt op een klein eiland voor de Zweedse kust.
De ondertitel bij dit eerste deel is:
Toetreden is verleidelijk. Ontsnappen is onmogelijk.

De hoofdpersoon, Sofia Bauman, die net afgestudeerd is aan de universiteit en haar relatie verbroken heeft, gaat samen met een vriendin naar een lezing van Franz Oswald over Via Terra, een groepering die gevestigd is op een klein Zweeds eiland. Ze raakt in de ban van deze man en besluit tot deze beweging toe te treden en accepteert de baan die hij haar aanbiedt.
In Via Terra leeft men volgens de leer van het zuivere leven. “Wij bewandelen de wegen der aarde.” In de praktijk blijkt dit echter anders uit te werken. Franz Oswald is de onbetwiste leider en zijn wil is wet. Die moet te allen tijde nageleefd worden, anders volgen er sancties die niet altijd even makkelijk te ondergaan zijn, vaak zelfs tot het onmenselijke toe. Wat voorgespiegeld is tijdens de lezing en bij de kennismaking op het eiland, blijkt in het echt heel anders te zijn. Er worden enorme opofferingen van haar gevraagd en na verloop van tijd vraagt ze zich af, of alles wel zo nobel en zuiver is als haar is voorgespiegeld. Tevens trekt ze de geloofwaardigheid van Franz Oswald in twijfel. Zijn zijn intenties werkelijk zo zuiver als hij wil doen geloven? Maar hoe simpel zou het zijn om zich weer uit de beweging los te maken?

De Sekte is deels autobiografisch. Mariëtte Lindstein raakte op negentienjarige leeftijd betrokken bij de Scientologybeweging waar ze meer dan twintig jaar op het hoogste niveau werkte, direct onder de leider. In 2004 slaagde ze erin te ontsnappen onder dramatische omstandigheden. Ze weet dus als geen ander welke praktijken er gebezigd worden in een dergelijke sekte. En daarover schrijft ze in dit boek.

De cover laat een landhuis in de mist zien en de sfeer die daarbij opgeroepen wordt, doet dreigend en geheimzinnig aan. En met de tekst van de ondertitel erbij voel je je al het verhaal ingetrokken worden.

Het boek begint met een proloog waarin een ontsnappingspoging wordt beschreven die uiteindelijk mislukt. Vanaf dat begin ben je meteen geboeid en voel je de dreigende sfeer al die er van een dergelijke sekte uit kan gaan. Die dreiging blijft gedurende het hele verhaal bestaan en wordt alleen maar beklemmender. De hoofdstukken zijn niet al te lang en daardoor leest het boek gemakkelijk. Ze worden afgewisseld met cursief gedrukte gedeeltes over een zekere Fredrik, waarvan je in het begin geen idee hebt wat ze te maken hebben met het eigenlijke verhaal, maar dat wordt geleidelijk aan duidelijk.

De sfeer binnen de sekte wordt goed weergegeven, er is sprake van indoctrinaties en slaafs gedrag, wat kenmerkend is voor iedere sekte. De vraag die bij je opkomt is: hoe kunnen volwassen en verstandige mensen zich zo slaafs en willoos opstellen zonder ertegen in het verweer te komen? Er is sprake van manipulatie, onderdrukking, soms haast buitenproportionele straffen en beledigingen. De leider manifesteert zich als een machtswellusteling, terwijl hij aan de andere kant heel charmant over kan komen. Hoe langer men in de sekte verblijft, hoe meer kans men loopt gehersenspoeld te worden en dat zorgt er tevens voor dat de drive om te ontsnappen, niet of nauwelijks aanwezig is bij de meesten. Degenen die met moeite meegaan met de leider, zijn de sterkere persoonlijkheden. Zij proberen alles op alles te zetten om te ontsnappen.

De Sekte leest gemakkelijk, de sfeer wordt duidelijk weergegeven. Het tempo is hier en daar wat laag, maar toch blijf je geboeid lezen om erachter te komen wat deze mensen drijft en hoe ze overleven in deze hel en misschien zelfs weten te ontsnappen.

Het boek wordt afgesloten met een epiloog waaruit duidelijk blijkt dat er ruimte is voor een vervolg. Het maakt je nieuwsgierig naar het tweede deel.

★★★★
Titel: De Sekte | Leesfragment | Luisterfragment | Auteur: Mariette Lindstein | Uitgeverij A.W.Bruna | Categorie: Crimezone, Thrillers | Uitvoering: Paperback / e-book / audioboek | 320 pagina’s | ISBN13: 9789400508446 | Verkrijgbaar sinds: september 2017 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 1-12-2018 | Prijs: €10,- | Bestellen