De riten van het water

Recensie De riten van het water door Hannie van Grol:
Nog beter dan De stilte van de Witte Stad!

Eva García Sáenz de Urturi heeft zichzelf overtroffen in dit tweede deel De riten van het water. Was het eerste deel van deze trilogie al een topper, dit tweede deel is zo mogelijk nog beter.

De riten van het water begint een paar maanden na waar het eerste deel gestopt is. Inspecteur en profiler Unai Lopez de Ayala, bijgenaamd Kraken, is herstellende van een schotwond in zijn hoofd, waardoor er afasie is opgetreden. Hij communiceert alleen nog schriftelijk via een tekstverwerkingsprogramma, wat hem uiteraard zeer belemmert in zijn communicatie. Dan wordt een vroegere vriendin van hem gevonden. Ze bleek zwanger te zijn, vermoord volgens een 2600 jaar oud ritueel. Zijn collega Estíbaliz Ruiz de Gauna heeft de leiding over het onderzoek naar deze rituele moord. Zij wil heel graag Kraken erbij betrekken vanwege zijn deskundigheid. Ze vinden een manier om dit mogelijk te maken. Tevens gaat Unai naar de logopediste Beatriz Korres om met heel veel inzet opnieuw zijn spraakvermogen terug te krijgen.

Tevens blijkt dat commissaris Alba Diaz Salvatierra zwanger is sinds de feesten van de witte Maagd (beschreven in deel 1). Onduidelijk is wie de vader is. Is dit Kraken of is het kind nog van haar ex-man die crimineel bleek te zijn. Alba hult zich in stilzwijgen en weigert een dna-test te laten doen. Unai neemt zich voor om ondanks deze onduidelijkheid zich als vader op te werpen voor het ongeboren kind. En ook dat brengt de nodige gevaren met zich mee, want als er een volgende moord wordt gepleegd, blijkt deze weer in verband te staan met zwangerschap. Lopen Kraken en Alba gevaar?

Een tweede verhaallijn gaat terug naar 1992. In die periode was Unai samen met zijn vrienden Asier, Jota en Lutxo op een zomerkamp waar ook Ana Belén Liaño, de vermoorde vrouw, aanwezig was. Het kamp werd geleid door de charismatische Saúl Tovar, professor geschiedenis en specialist in Keltiberische legendes en rituelen. Zijn 14-jarige dochter Rebeca speelde een opmerkelijke en onduidelijke rol tijdens deze drie weken. Een paar weken na dit kamp verdween Rebeca, er doken foto’s op waaruit bleek dat ze vermoord was. De rituelen rondom deze moord zijn identiek aan de moord in het nu. Telkens wordt een klein gedeelte van wat er zich afspeelde in deze drie weken in aparte hoofdstukken verteld.

Het boek boeit vanaf het begin. Belangrijk is het om het eerste deel gelezen te hebben, want veel informatie daaruit wordt hier wel kort herhaald, maar niet alle relaties zouden dan even duidelijk zijn. De rol van de broer en grootvader van Unai zijn weer heel belangrijk voor het verloop van het verhaal. Ook de relatie van Alba en Unai kent hoogte- maar vooral dieptepunten. De spanning wordt vanaf het begin goed opgebouwd en blijft bestaan tot de zinderende ontknoping duidelijkheid verschaft. Telkens als je denkt te weten hoe het verhaal in elkaar zit, volgt er weer een verrassende wending. De schrijfster is steeds weer in staat je op het verkeerde been te zetten.

De riten van het water geeft weer een prachtig beeld van historische plekken in Baskenland en Cantabrië, mede aangevuld met cultuur-historische elementen. Geweldig knap gedaan. Om deze roman te kunnen schrijven heeft Eva García Sáenz de Urturi heel veel onderzoekswerk moeten verrichten en dat is gedegen gebeurd. In dit boek komen veel meer thema’s aan de orde dan alleen spanning, er is sprake van cultuur, historie, Keltische rituelen, romantiek, familie, ouderschap, incest, te veel om op te noemen.

Deze intelligente psychologische thriller is het lezen meer dan waard, maar het is aan te raden met het eerste deel te beginnen. Niet alleen omdat je anders bepaalde onderwerpen minder goed zou begrijpen, maar omdat het een prachtig eerste deel is van deze trilogie. Je leeft helemaal mee met de hoofdpersonen en constant ben je mee aan het puzzelen om de ware toedracht te achterhalen. In mei 2020 komt het derde deel De heren van de tijd uit. Is het mogelijk voor de schrijfster om ook hiermee te excelleren? Ik kijk verlangend uit naar dat boek, zeker ook om te weten hoe de afsluiting in de fraaie epiloog zijn vervolg zal hebben. Een super aanrader!

★★★★★
Titel: De riten van het water | Leesfragment | Auteur: Eva García Sáenz de Urturi | Uitgeverij A.W.Bruna | Categorie: Psychologische thrillers | Verkrijgbaar als: paperback en E-book en luisterboek | 480 pagina’s | ISBN13: 9789400511408 | Verkrijgbaar sinds: november 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 05-02-2020 | Prijs: € 20,99, e-book € 11,99, luisterboek 15,99 | Bestellen