De Sahara Route

Recensie De Sahara Route door Sonja Hubregtse:
De Sahara Route heeft drie verschillende verhaallijnen. Zij hebben alle drie hetzelfde einddoel van hun reis: Lissabon, de hoofdstad van Portugal, op dat moment de voorzitter van de Europese Unie.

Een van de hoofdpersonen is de schrijver zelf, de ik-persoon. Hij maakt als toerist een rondreis door de Sahara. Hij start en eindigt in Lissabon.
De tweede hoofdpersoon is een vluchteling uit Gambia, Osaba. Hij probeert via Senegal, Mauritanië en de Sahara het Europese vasteland te bereiken met de hoop op een beter leven.
De derde hoofdpersoon is Philip, een gezagvoerder uit België. Hij heeft ook Lissabon als einddoel van zijn vliegreizen. De karaktereigenschappen (en plaatsen) worden soms zeer uitgebreid besproken, zodat je een goed beeld krijgt van de personen en de omgeving.

De schrijver ontmoet in Lissabon de piloot Philip. Vanuit Lissabon vliegt de schrijver naar Dakar in Senegal, waar zijn eigenlijke rondreis gaat starten. In Dakar ontmoet hij de andere hoofdpersoon, Osaba. Hij is de Gambiaanse vluchteling die in Dakar een tijdelijk baantje heeft bij de plaatselijke vissers. Al liftend en werkend komt Osaba steeds iets verder richting zijn einddoel, totdat hij als chauffeur wordt gerekruteerd voor een konvooi islamitische terroristen. Een erg spannend deel van het boek, omdat je meeleeft met deze hoofdpersoon. Vanaf dan wordt het overleven voor Osaba. Hij wordt uiteindelijk gebruikt om drie terroristen die een aanslag willen plegen, naar het Spaanse vasteland te varen. Daar ontmoet hij de schrijver weer, die zijn rondreis aan het afronden is en ook weer in Spanje is beland.

Gezagvoerder Philip belandt, tijdens zijn vlucht naar Tunesië, in de chaos van een terroristische aanslag in dat land. Als hij uiteindelijk kan terugvliegen naar Lissabon, hebben juist daar de terroristen die Osaba naar Spanje heeft gebracht, een aanslag gepland. Daar vergadert namelijk het voorzitterschap van de Europese Unie de 27 lidstaten. Wordt Lissabon hierdoor een doel of juist het doelwit? Kan een nieuwe oorlog nog voorkomen worden?

De drie hoofdpersonen zijn onafhankelijk van elkaar aan het reizen. De schrijver heeft ervoor gezorgd dat drie verhaallijnen naadloos bij elkaar komen vanwege hetzelfde doel: Lissabon. Hoe dichter deze personen bij elkaar komen, hoe spannender het verhaal wordt door invloeden van geweld.
Het is een avontuurlijke thriller met een waargebeurd einde waarin politieke actualiteit en geschiedenis uitgebreid beschreven worden. Het is een boek dat zeker niet luchtig leest; veelal vanwege de onderwerpen en politieke situaties. Tijdens de reizen is er veel aandacht voor de natuur, waarschijnlijk vanwege het feit dat de auteur van oorsprong bioloog is.

★★★★
Titel: De Sahara route | Auteur: René Beijersbergen| Uitgeverij Mira Loves Books | Categorie: Thrillers | Uitvoering: paperback | 428 pagina’s| ISBN: 9789492343260 | Verkrijgbaar sinds: juli 2019 | Recensent: Sonja Hubregtse | Datum recensie: 30-10-2019 | Prijs: €18,95 | Bestellen