Recensie Nice door Sandra Hutchison:
Van Kiki van Dijk zijn inmiddels al aardig wat boeken uitgekomen, die in het genre vakantiethriller passen. Fijn leesvoer! Nice is daarop geen uitzondering. Wanneer je meer boeken van haar hebt gelezen, voelt een volgend boek van haar hand al snel vertrouwd aan. Ze heeft een pakkende herkenbare schrijfstijl, die vooral door de eenvoud gemakkelijk wegleest.

Kiki van Dijk lijkt een speciale formule te hanteren, die haar boeken kenmerkt. Net als in haar eerder verschenen boeken (bijvoorbeeld in Ibiza, de erfenis) gaat ook in Nice een vrouw noodgedwongen terug naar een plek waar ze nare herinneringen aan heeft. In dit geval is dat Jacky, die vertrekt naar Nice, een stad aan de Franse Rivièra. Haar zus Christine ligt in coma en Jacky wil graag bij haar zijn, maar een naar stukje onverwerkt verleden wacht op haar in deze stad.

In het Nice van nu lijkt criminaliteit de overhand te krijgen en is Christine mogelijk slachtoffer van de maffia geworden. Ook Jacky dreigt slachtoffer te worden van iemands hebzucht en jaloezie. Ze belandt van de ene in de andere gevaarlijke situatie. Zal ze op tijd ontdekken wie het op haar gemunt heeft?

Behalve de locatie bevat deze thriller weinig nieuws in vergelijking met Kiki van Dijks eerder verschenen thrillers. Juist die herkenbare basis zal vermoedelijk een groot publiek aanspreken. Een pluspunt in haar boeken is dat ze de omgeving waarin de personages zich bevinden, goed weet te beschrijven. Zo word je als het ware meegenomen naar diverse locaties, dit keer dus naar Nice. Extra leuk: ook Delft wordt een paar keer in het boek genoemd.

Het echte verhaal komt wat langzaam op gang en de verhaallijn is redelijk voorspelbaar, maar dat past prima bij een vakantiethriller. De eerste helft lijkt het boek meer weg te hebben van een roman, maar net als je denkt in een heerlijk feelgoodverhaal terecht te zijn gekomen, krijgt het een andere wending. Gaandeweg krijgt het verhaal een meer mysterieus karakter. Echt een thriller wordt het pas aan het eind. Dus als thrillerliefhebber moet je wel wat geduld hebben.

De door Kiki bedachte personages voor dit verhaal zijn wederom boeiend en hadden best wat meer uitgediept mogen worden. Nu blijft elk personage wat vlak, waardoor het wat moeilijk is om echt met ze mee te leven. Wat had ik graag meer gelezen over de zussen, hun vader en Jacob en Aimee. Nu blijf je als lezer best met vragen zitten.

Met je verstand op nul heerlijk achterover leunend in het zonnetje genieten van een spannend soapachtig verhaal! Als dat is waar je naar op zoek bent in een boek, dan is Nice zeker aan te bevelen.

★★★
Titel: Nice | Leesfragment | Auteur: Kiki van Dijk | Xander Uitgevers | Categorie: Thrillers, Vakantiethrillers | Uitvoering: Paperback of E-book | 282 pagina’s | ISBN13: 9789401610100 | Verkrijgbaar sinds: april 2019 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 19-07-2019 | Prijs vanaf €7,99 | Bestellen