Ik ben geen knuffelbeest

Ik ben geen knuffelbeestRecensie Ik ben geen knuffelbeest door Hannie van Grol:
Daisy is een schattig zacht kuikentje en dat levert haar de nodige aandacht op, alle andere dieren willen met haar knuffelen, maar dat voelt heel erg bedreigend. Daisy verzint een list om verlost te worden van al dat geknuffel: ze creëert een modderpak. Maar dat is, naast dat het andere dieren op afstand houdt, vies en kleverig en het stinkt heel erg. Aan het eind van de dag, als het geregend heeft, blijkt dat ze er niks mee opgeschoten is. Een gesprek met haar moeder zorgt voor een betere oplossing. Daisy leert nu een manier om er op een andere manier mee om te gaan en ruimte voor zichzelf te creëren en toch vrienden te houden.

Madeline Valentine heeft het verhaal verzonnen en er de prachtige kleurrijke illustraties bijgemaakt. De uitspraken van de verschillende dieren staan in tekstballonnetjes, zodat je precies weet welk dier wat zegt. Het thema van het boek is: grenzen aangeven. Dat wordt op een aansprekende manier voor kinderen duidelijk gemaakt. Het is een onderwerp om over na te praten, in de klas te behandelen en telkens opnieuw voor te lezen. Er is zoveel te zien op de soms paginagrote tekeningen dat kinderen nog lang niet uitgekeken zijn en steeds nieuwe details zullen ontdekken.

Het verhaal, en de betekenis erachter, zal kinderen echt aanspreken. Madeline Valentine heeft met Ik ben een knuffelbeest een schattig, ontroerend boek geschreven en geïllustreerd. De gezichtsuitdrukkingen zijn heel treffend weergegeven. De kleuren zijn zacht en vrolijk. Er staat weinig tekst in het boek, dus het boek is zo uit. Maar omdat er zoveel in te ontdekken en over na te praten valt, is dit een boek dat vaak ter hand genomen zal worden. En dan is de handzame hardcover echt een pre voor de kleintjes, die soms niet al te zachtzinnig met boeken omgaan. Echt een prentenboek dat lang in trek zal blijven door de prachtige tekeningen en het voor veel kinderen toepasselijke thema.
Rubinstein

★★★★★
Ik ben geen knuffelbeestTitel: Ik ben geen knuffelbeest | Leesfragment | Auteur: Madeline Valentine | Uitgeverij Rubinstein | Categorie: Prentenboeken | Leeftijd: 3 plus | Verkrijgbaar als hardcover | 40 pagina’s | ISBN13: 9789047628644 | Verkrijgbaar sinds: maart 2021 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 09-05-2021 | Prijs: €14,99 | Bestellen