Nils 1 – De elementalen

Recensie Nils 1– De Elementalen door Sandra Hutchison:
In het dorp waar Ruben met zijn zoon Nils woont, wil er niets meer groeien. Het lijkt wel of de natuur hen in de steek laat. Ruben besluit op zoek te gaan naar de oorzaak en neemt zijn zoon mee. Samen ontdekken ze dat er bezielde natuurwezens bestaan zonder wie het leven onmogelijk is. Deze zogenaamde Elementalen worden door koning Cyan verzameld. Nils krijgt de onmogelijke taak om de Elementalen te vinden……

In dit eerste deel van de driedelige saga Nils wordt er een begin gemaakt aan een fascinerend en ietwat belerend verhaal. Je maakt kennis met diverse volkeren en de belangrijkste personages. Het verhaal heeft een spiritueel tintje waarin de Noordse mythologie en de ideeën van filmmaker Miyazaki samen lijken te komen. Het resultaat is een mysterieus geheel waarin de strijd tussen de natuur en de destructieve kant van de mensheid duidelijk naar voren komt.

De illustraties van Antoine Carrion zijn meesterwerkjes, maar helaas zijn veel van de illustraties heel donker ingekleurd waardoor het een vrij somber geheel is geworden. Sommige illustraties komen daardoor niet goed tot hun recht. Mimiek bijvoorbeeld is nauwelijks zichtbaar. Deze sombere sfeer past echter wel perfect bij het eerste gedeelte van het verhaal, waarin Ruben ontdekt dat de zaden niet willen ontkiemen. Maar zelfs als Nils bij de natuurwezens komt, blijft het geheel aan de donkere kant, hier had veel meer met licht gedaan kunnen worden. De basiskleur is hier wel veranderd naar blauw, maar de personages blijven donker en gezichtsuitdrukkingen komen daardoor niet goed naar voren.

De Elementalen is een aardige start van deze saga, de start van het verhaal fascineert. Tekstschrijver Jérome Hamon lijkt echter geen haast te willen maken met de vertelling. In dit eerste deel is het verloop dan ook vrij traag. Hoewel dit eerste deel mij ietwat tegenviel, heb ik toch veel vertrouwen in de komende delen. Het bevat in elk geval genoeg ingrediënten voor een pakkend geheel.

In dit eerste deel maak je kennis met drie Goden en een groep spirituele vrouwen. Ook leer je twee volken kennen die lijnrecht tegenover elkaar lijken te staan. Het volk, waar Nils toebehoort, dat nog dicht bij de natuur staat en het volk dat zich vooral wat techniek heeft ontwikkeld. Genoeg materie voor een krachtige saga, ik ben benieuwd en kijk reikhalzend uit naar het vervolg.

★★★★
Titel: De elementalen | Serie:Nils-deel 1 | Leesfragment | Auteur: Jérome Hamon | Illustrator: Antoine Carrion | Uitgeverij: Silvester Strips | Categorie: Stripalbums | Genre: Fantasy | Uitvoering: hardcover | 56 pagina’s | ISBN13: 9789463064699 | Verkrijgbaar sinds: januari 2019 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 23-12-2019 | Prijs: €17,95 | Bestellen